Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta

Arnold van Schepen - 6 juli 2013

Des Nissans

Dat Nissan veel werk heeft gemaakt van de Note merk je vooral ook aan de onderstelafstemming, daar hebben we geen negatieve kritiek op. Het doet zijn werk in stilte en heeft een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. In het geval van de 1.2 DIG-S valt de fijne besturing op, deze stuurt merkbaar preciezer en met meer gevoel dan de 1.5 dCi. Een gevolg van het geringere gewicht, maar zeker ook van de veerpootbrug tussen de voorste veerpoten. De achteras is bij alle Note's gelijk: een torsiestaaf-as die zorgt voor een rustig en voorspelbaar weggedrag als de Note bepakt en bezakt is. Het rijden in de Note is helemaal des Nissans: comfortabel en stil, maar als je een lekker stukje wilt sturen over Oostenrijkse bergwegen, dan heb je er ook een goeie aan. Uiteraard is de Note wendbaar op parkeerplaatsen, met een draaicirkel van 10,7 meter hoef je nauwelijks te steken als je snel en nauwkeurig wilt parkeren.

De 1.5 dCi krijgt de Note een heel ander karakter, door het gewicht en het ontbreken van een veerpootbrug lever je iets in aan stuurgevoel, maar door het veel hogere koppel laat de diesel-Note zich lekker schakellui en opvallend vlot rijden. Het motorgeluid dringt meer door in het interieur dan bij de benzinemotor, maar heel hinderlijk wordt het nooit. Eenmaal op snelheid doet de dCi zijn werk in grote rust. Met de dieselmotor voelt de Note zeer volwassen aan; motor, versnellingsbak en onderstel zijn mooi in evenwicht. We haalden zonder veel inspanning ruim 1 op 26 en dat is, gezien het formaat, de binnenruimte en praktische eigenschappen een prachtige waarde.

98 pk
147 Nm
181 km/h
11,7 s
5,6 (4.3) l/100km
99 g/km
B
22%
€ 13.490
€ 16.740
€ 307 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Hyundai ix20 1.4i Blue i-Vision

  • Subaru Trezia 1.3 Luxury

  • Toyota Verso-S 1.3 VVTi Aspiration

  • 2010 - Nissan Note 1.4 Life +

  • 2006 - Nissan NOTE 1.6 First NOTE