Subaru Outback 2.0D Lineartronic Executive AWD

Pawel Piotrowski - 14 juli 2013

Ongunstige omstandigheden

Een ongunstiger moment om de Outback 2.0D Lineartronic op de markt te brengen kon Subaru niet uitkiezen. Ten opzichte van 2008 is de situatie op de Europese automarkt dramatisch veranderd en is de vraag naar grote D-segmenters vrijwel ingestort. Daar komt bovenop dat je op de Nederlandse zakelijke markt, door het bijtellingsregime, vrijwel kansloos bent zonder een uitvoering met 14 of 20 procent bijtelling. Vijf jaar geleden waren dergelijke auto's nog schaars, tegenwoordig word je ermee overspoeld. En juist nu komt Subaru met een lel van een stationkar in combinatie met een dikke diesel en continu variabele transmissie.

Deze ongunstige marktomstandigheden zijn zuur, vooral omdat de Outback een overtuigende auto is. Met zijn royale afmetingen voor een D-segmenter is de Outback eerder een concurrent voor een Volvo XC70 dan voor een Volkswagen Passat. Beide auto's hangen tussen het D en E-segment in en bedienen een doelgroep die buiten de hokjes denkt. De Outback is net als zijn Zweedse tegenhanger op een stationwagon gebaseerd en met meer bodemspeling voorzien. Zwarte kunststof carrosseriedelen geven de Outback een ruw randje en zorgen voor voldoende onderscheid ten opzichte van de Legacy. De lichte retouches die dit voorjaar zijn doorgevoerd, staan de Outback goed. Met name de grotere trapeziumvormige grille geeft 'm een kolossaler aanzicht. Helaas monteert Subaru nog steeds 17 inch velgen. Een formaat dat op andere auto's niet zou misstaan, maar dat in de grote wielkasten van de Outback enigszins verloren oogt. Een maatje meer zou wonderen doen.

150 pk
350 Nm
195 km/h
9,7 s
6,8 (6.3) l/100km
166 g/km
G
22%
€ 47.795
€ 56.695
€ 1.039 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

  • Jeep Cherokee 2.0 CRD Longitude

  • Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2015 - Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • 2011 - Subaru Outback 2.5i Luxury