Fiat 500L Twinair Turbo 105 Lounge

- 3 mei 2013

Comfort bovenaan

Om zuinig te rijden is een efficiƫnte en soepele motor een must. In eerdere tests bleek de TwinAir tweecilinder een fijne metgezel - als je bent gewend aan het bijzondere motorkarakter - maar valt het verbruik tegen, omdat je geneigd bent te hoog in de toeren door te trekken. Door zijn 105 pk heb je nooit het gevoel ondergemotoriseerd onderweg te zijn en kun je al vroeg opschakelen, zonder dat daarbij alle fut uit het blok is. Het gemiddeld verbruik - met gebruik op een mix van wegen - komt uit op 1 liter per 15.4 kilometers. Hoewel dit niet in de buurt komt bij de fabrieksopgave, is het wel netjes. Zeker als je bedenkt dat de meeste kilometers zijn gemaakt met vier volwassenen en hun bagage aan boord.

Dat de 500L technisch - buiten de aandrijflijn - niet verwant is aan de 'normale' 500, blijkt tijdens het rijden. Is de hatchback een leuk scheurijzertje waar je behoorlijk stevig de bocht mee om kan, de MPV is vooral erg comfortabel. Door zijn hogere zwaartepunt en het extra gewicht, helt hij wat meer in bochten en treedt onderstuur eerder op. Zowel besturing als remmen zijn prima te doseren en werken met ruim voldoende gevoel.

105 pk
145 Nm
180 km/h
12,3 s
6,5 (4.8) l/100km
112 g/km
B
22%
€ 18.695
€ 22.895
€ 420 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT Elegance

  • Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Fiat 500L Living 1.6 MultiJet 120 Easy