Audi RS 4 4.2 FSI

Arnold van Schepen - 28 februari 2013

Weet waar je aan begint...

De RS 4 heeft overigens wel een digitale olietemperatuurmeter, maar die wordt overruled wanneer er een systeemmelding is, zoals de waarschuwing voor een laag ruitenwisservloeistofniveau. Anyway, dat is niet aan de orde, want het display geeft al geruime tijd aan dat het smeermiddel een gezonde temperatuur van 100 graden heeft. Ondanks de buitentemperatuur van plus 2 zijn de wegen schoon en droog, hoog tijd om het potentieel van de RS 4 eens te beproeven, want mijn zelfbeheersing is lang genoeg beproefd.

In geen enkele andere Audi die ik gereden heb is de werking van de Drive Select zo effectief als in de RS 4. Ik heb de keuze voor de setting Dynamic nog maar amper bevestigd, en de auto verandert op slag van karakter. Met een perfect afgemeten portie tussengas schakelt de bak direct een versnelling terug waardoor het sportuitlaatsysteem je op een machtige grom trakteert. Ik schrik bijna van de aanvalsmodus waarin de RS 4 nu verkeert. Besturing, onderstel en aandrijflijn staan volledig in dienst van snelheid en onverbloemde communicatie met de man in charge. Jij wilt snel? Laat maar zien wat je durft.

De gasrepons en de drehfreude van de 4.2 FSI zijn simpelweg fenomenaal: vanaf zo'n 3.000 toeren trekt het blok al prima, maar in de Dynamic modus komt het toerental daar niet eens in de buurt. Althans, bij het accelereren. Dan schiet de toerentellernaald heen en weer tussen de 5.000 toeren en de rode lijn bij 8.500 toeren. Het geluid dat het blok maakt is magnifiek, maar de voorwaartse drang van de RS 4 is helemaal grandioos. De tussenacceleratie van 120 naar (dik) 200 km/u verloopt zo snel dat het zich nauwelijks laat beschrijven. Laat ik het zo zeggen: de doorsnee 'hot hatch' doet er langer over om van 80 naar 120 te accelereren.

De eens zo zijdezacht schakelende S tronic haalt er in de Dynamic modus flink de zweep over en gunt de motor nauwelijks tijd om een toerenval te maken. Rode lijn? Bam! Volgende versnelling. Bij het opschakelen maakt de 4.2 FSI een prachtige roffel. Nog mooier zijn de terugschakelacties, dan blijkt ook dat High Rev Concept geen holle kreet is. Een klikje tegen de linker schakelflipper resulteert in terugschakelen en een razendsnel in toeren klimmende motor, het toerental en het aangrijppunt van de koppeling(en) worden perfect op elkaar afgestemd. Dergelijke snelle toerentalwissels ken ik van kleine motorfietsmotoren met een lichtgewicht vliegwiel, maar voor een dikke vierliter V8 is het ongehoord. Wat een blok!

450 pk
430 Nm
280 km/h
4,7 s
13,0 (10.7) l/100km
249 g/km
G
22%
€ 117.780
€ 149.950
€ 2.749 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • 2019 - Audi A4 40 TFSI

  • 2012 - Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2010 - Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • 2007 - Audi A4 1.8T Advance

  • 2006 - Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line