Mazda RX-8 Renesis HP

Dennis van 't Kruis - 8 augustus 2005

Het interieur

Het duurde heel even voor ik weg kom met de RX-8, op het afgesproken tijdstip regende het zo hard dat noch ik, noch de verkoper zin hadden om naar de auto te lopen, en dat terwijl deze op enkele meters van de showroomdeur geparkeerd stond. Nadat de regen iets minderde, liet ik mezelf in de lage RX-8 glijden. De eerste indruk die de auto achterlaat is dezelfde als de indruk die ik ook in zijn broertjes en zusjes kreeg. De indruk van een kwalitatief hoogstaand product, geharnast in een hard aanvoelend dashboard. Het stuur is hetzelfde als in de 3 en de 5 en ligt net zo goed in de hand. Het feit dat het dit keer om een exemplaar gaat, dat omhuld is met een lederen huidje, draagt bij aan een luxe sfeer. Leer is sowieso voldoende aanwezig in deze RX-8, want waar je ook kijkt, is dit materiaal gebruikt. Er zijn weinig missers in het interieur te vinden, zolang je de gemonteerde telefoonhouder niet meerekent. Een minpunt die wel bij deze auto hoort is het design van de handrem Die is namelijk veel te prominent aanwezig en is voor deze testrijder een storend element. Zoals het hoort in een auto van dit kaliber, zitten de stoelen perfect. Hoe hard je ook de bocht in duikt, je zal niet snel van je stoel glijden. Om op de achter’bank’ te komen moet de dienstdoende passagier toch wel enige lenigheid bezitten. Met de bestuurders- stoel in normale stand is de instapruimte te gering en is het niet mogelijk om op de achterbank te geraken. Pas wanneer de stoel naar voren wordt geschoven ontstaat er voldoende ruimte om achterin te komen. Nadat de voorstoel is teruggeschoven blijft er voldoende beenruimte over om enigszins comfortabel te zitten. Belangrijkste uitleg hiervoor is dat de zitting heel erg achterhelt. Dat resulteert in een goede zitpositie en net als de voorstoelen een goede zijdelingse steun. Dus niet alleen de bestuurder zit tijdens het beesten stevig, ook zijn passagiers blijven op hun plaats. Dat de RX-8 ook best wel praktisch is, toont de inhoud van de kofferbak. Met een inhoud van 290 liter kun je best wel het een en ander meenemen. Het mag alleen niet al te groot zijn, omdat de opening aan de kleine kant is .

231 pk
211 Nm
235 km/h
6,4 s
onb (11.4) l/100km
267 g/km
G
22%
€ 41.725
€ 52.281
€ 958 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Audi TT 2.0TFSI Pro Line

  • Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline

  • Nissan 350Z

  • Alfa Romeo GT JTDm 16V Q2

  • 2006 - Mazda RX-8 Renesis