BMW X3 sDrive18d High Executive

Pawel Piotrowski - 18 januari 2013

BMW DNA inbegrepen

Het verbruik mag dan wel tegenvallen, maar dat is dan ook bijna het enige. In de X3 zit je relatief hoog met een beter verkeersoverzicht tot gevolg. De zitpositie verschilt weinig van die van andere BMW's. In de goed geprofileerde sportstoelen (€ 699) zit je als een vorst. Met name de uitgebreidere verstelmogelijkheden zorgen voor een comfortabele en ontspannen zitpositie. Dankzij de kantelbare en uittrekbare zitting worden je bovenbenen perfect ondersteund en stap je na uren rijden fris en pijnvrij uit de auto. Dan vallen andere zaken, zoals een ontbrekende hoogteverstelling van de gordel, extra op. Bij langere bestuurders, zoals mijzelf, snijdt de gordel irritant in de schouder. Zonde bij een verder zo doordachte auto.

Van het trio Audi Q5, Mercedes-Benz GLK en X3 bezit de BMW de meest straffe onderstelafstemming. Dat valt vooral op minder goed onderhouden wegen op. Onze testauto was niet van het optionele adaptieve onderstel voorzien en dat betekent dat je de dempers niet comfortabeler kunt zetten. Het standaardonderstel is niet oncomfortabel hard, maar soms stuitert de X3 naar mijn smaak teveel over dwarsnaden en hobbels. Voordeel van dit BMW DNA is een geweldig wegcontact. Of het nu een snelle lange doordraaier of korte haakse bocht is; alles wordt op de typisch vlezige en nonchalante BMW-manier doorstaan. De koets helt voor een SUV gering over en de besturing is prettig direct. Een enthousiaste rijstijl wordt bevorderd door de goede zijdelingse steun van de sportstoelen. Je zit echt 'klem'. Klein minpuntje is de elektrische stuurbekrachtiging, die ten opzichte van een hydraulisch systeem minder feedback doorgeeft en de bestuurder te sterk ondersteunt. Dat merk je vooral zodra je weer in een BMW met traditioneel systeem stapt.

143 pk
360 Nm
190 km/h
10,3 s

Error loading images. One or more images were not found.