Renault Grand Espace 2.0 dCi 150 Dynamique

- 22 januari 2013

Onvervalst

Desondanks is de Espace comfortabel tot op het bot, zoals het een onvervalste Fransoos betaamt. Eenmaal op snelheid wordt het motorgeluid keurig gedempt, en ook oneffenheden in de weg worden prima opgevangen. De stoelen zitten gerieflijk en de besturing is van het lichte soort. Vooral in de kleine ruimte is dat prettig, want juist daar merk je hoe omvangrijk de Grand Espace werkelijk is. Met de wendbaarheid zit het wel goed, al doet de dode hoek aan de achterzijde bij het manoeuvreren alsnog een beroep op je stuurmanskunsten. Wel zo prettig dat Renault haar supersize MPV standaard voorziet van parkeersensoren en optioneel uitrust met een parkeercamera.

Gevolg van die lichte besturing is dat je de Espace op gevoel de bocht door moet loodsen. Daarbij hangt de auto vrij snel op één oor, maar vervelende vormen neemt dat nu ook weer niet aan. Bovendien mag je de Espace daar ook niet op afrekenen, want het model is nu eenmaal niet als stuurmansauto in de wieg gelegd - ook al laat een Galaxy zien dat je ook met een 'bus' heel aardig de hoek om kunt. Da's ergens maar goed ook, want er moet toch 'even' ruim twee ton gewicht de bocht om. Het ligt voor de hand dat de Espace zich het prettigst voelt op de snelweg en dat blijkt in de praktijk dan ook al snel het geval. Op rechte wegen is het comfortabel reizen en dat is dan ook waar de Espace helemaal tot z'n recht komt.

150 pk
340 Nm
188 km/h
12,4 s
7,9 (6.4) l/100km
169 g/km
F
22%
€ 41.490
€ 52.742
€ 967 / maand
€ 528 - € 569 / kwartaal
  • Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Style

  • Ford Galaxy 2.0 TDCi 120 kW

  • Ford S-Max 2.0 TDCi 180 pk Powershift Titanium

  • Ford S-MAX 2.0 SCTi Powershift

  • 2015 - Renault Espace TCe 200 Initiale Paris

  • 2010 - Renault Grand Espace 2.0 DCi 16v 150 Dynamique