Infiniti FX Vettel Edition

Arnold van Schepen - 6 december 2012

Voorbij Duitse territoria

Via een glooiend binnenweggetje omzeilen we een file op de snelweg om daar straks de FX even uit te laten. Met het onderstel in de comfortmodus is de Vettel Edition inderdaad comfortabel. De 20 millimeter verlaging betekent niet dat de veerwegen en bodemvrijheid ernstig beknot zijn. Je voelt wel dat de auto meer rolt over zijn lengteas, maar niet in overdreven mate. Het is een fijne modus voor het cruisen over 's Heren wegen. De zeventraps automaat van ZF verloochent echter het potentieel van de Vettel Edition niet. Zelfs in de comfortmodus is de bak vlot met terugschakelen zodat 'ie elk moment paraat is voor een vlotte sprint. Gelukkig voel je in het geheel niks van de schakelacties, maar door het aangepaste uitlaatsysteem hoor je dat de bak regelmatig schakelt om de aandrijflijn alert te houden, dat had in de comfortmodus wel wat minder gekund, de motor heeft immers koppel - 520 newtonmeter - te over.

Via een lange rechterbocht kunnen we eindelijk de snelweg op. Onderstel in sportmodus, uitlaatkleppen open, gaspedaal richting kickdown. De snelheid en de zijdelingse krachten lopen flink op, maar dankzij de Michelin Latitude's (toepasselijk bij 5 graden boven nul) en de perfecte stoelen weten de Infiniti en de man achter het stuur van geen wijken. Bocht uit krijgen de voorwielen wat meer tractie van het intelligente awd- systeem, zodat het stuurwiel soepel gelost kan worden. De FX is onopvallend snel, ondanks dat het volledige vermogen wordt opgeroepen, blijven carrosseriebewegingen nagenoeg achterwege. De neus richt zich niet op, windgeruis blijft achterwege en het opschakelen is en blijft onmerkbaar. Net als de V6 in de G37x maakt de dikke V8 graag en snel toeren, zeker voor een atmosferisch blok. De wijzernaalden van de toerenteller en snelheidsmeter vliegen over de wijzerplaten en de FX Vettel Edition gaat er onwerkelijk snel vandoor. Het is dat we het overige verkeer met groots gemak voorbijgaan, anders zouden we de snelheidsmeter niet geloven, want tot 160 km/u is de snelheidsbeleving aan boord vrij gering. We zijn nog maar net voorbij het halve snelheidsbereik van deze Infiniti. Dit is autobahncruisen in optima forma!

Het uiterlijk van de FX Vettel Edition is allesbehalve introvert, maar hij voegt de daad ruimschoots bij het woord. Het knappe van deze auto is dat je het gewicht niet kunt duiden zodra je er mee rijdt, in dat opzicht doet deze Infiniti veel denken aan de BMW X6. Maar in een X6 begint het gewicht op te spelen in (heel) snelle bochten, de torque vectoring heeft dan houden en keren om de gewenste koers te volgen. In de FX Vettel Edition is dit veel minder aan de orde: het toont de kwaliteit van het FM-platform, maar het plukt ook zeker de vruchten van de uitgekiende aerodynamica en de actieve achterwielbesturing. Om aan te geven hoe effectief de stroomlijning is: een Porsche Cayenne Turbo S (550 pk) heeft een top van 283 km/u. Deze FX haalt met 130 pk's minder bijna dezelfde top.

420 pk
520 Nm
275 km/h
5,8 s
onb (13) l/100km
310 g/km
G
22%
€ 85.080
€ 0
€ 0 / maand
€ 308 - € 352 / kwartaal
  • 2012 - Infiniti FX 30d S Premium

  • 2010 - Infiniti FX 30d S Premium

  • 2009 - Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • 2008 - Infiniti FX 35