Seat Altea 1.6i Reference

Arno Lommers - 26 mei 2006

Het rijden

Seat heeft gekozen om als basismotorisering de 1.6 8-klepper van 102 pk in te zetten. Waarom niet de even grote 16-klepper of de moderne FSi-motor met 115 pk, eveneens met dezelfde cilinderinhoud? Waarschijnlijk een kostenprobleem of er liggen nog veel 8-kleppers op voorraad bij moeder Volkswagen.
Met een maximaal vermogen van 102 pk op 1.295 kilogram lijkt het in theorie niet over te houden met de prestaties, maar dat valt alleszins mee, de motor is zelfs een tikkeltje pittig. Door het karakter van 8-klepsmotoren is ook bij lage toeren redelijk wat trekkracht voorhanden, maar verwacht geen strepentrekker, het blijft een beschaafd 1.6’je natuurlijk.

De uitlaat van de testauto was niet helemaal correct uit de fabriek gekomen, in de middenpijp zat een klein lekje (was op den duur te ruiken tijdens acceleratieproeven) en in de einddemper was er een schotje losgeraakt. Dit had tot gevolg dat de uitlaat een sportieve snerp ten gehore bracht, bijna verslavend in combinatie met het vlotte karakter van de motor, maar dat hoort er dus niet bij. Op de snelweg zou het bij een constante snelheid van 100-120 km/h wel eens irritant kunnen worden, die snerp op de achtergrond. De nieuwe uitlaat was al gearriveerd bij de dealer, klaar voor montage.

Het weggedrag van de Altea Reference is vooral op comfort afgestemd, voor een steviger geveerd onderstel is er de Sport-Up. Drempels kunnen met een behoorlijke vaart genomen worden zonder dat er stoten doordringen tot het interieur en lange welvingen in het wegdek worden zonder deinerig te worden genomen. Wat mij betreft mag het sportonderstel van de Sport-Up op elke Altea in ieder geval als (kostenloze) optie geleverd worden, maar waarschijnlijk zitten daar weinig klanten op te wachten. Schakelen gaat ontzettend soepel en ook de koppeling laat zich, buiten een lang aangrijppunt om, makkelijk bedienen. De directe besturing gedraagt zich keurig, ook op slecht wegdek, alleen mag de bekrachtiging zich meer op de achtergrond houden. Nu draait het stuur te licht rond wat de communicatie niet ten goede komt.

102 pk
148 Nm
181 km/h
12,8 s
onb (7.7) l/100km
185 g/km
G
22%
€ 20.195
€ 21.990
€ 403 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

  • Mazda 5 1.8i Executive

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic

  • 2009 - Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • 2008 - Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • 2006 - Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • 2006 - Seat Altea 1.9 TDi Businessline