Citroën C4 Aircross 1.6 HDi 2WD Exclusive

Pawel Piotrowski - 1 september 2012

Bekend trucje

Met de stijgende brandstofprijzen en aanhoudende recessie houd je het bijna niet voor mogelijk, maar auto's die hoog op hun poten staan blijven immens populair. Vooral kleine midi-SUV's gaan als warme broodjes over de toonbank. In deze niche was Citroën nog niet vertegenwoordigd. Om geen tijd te verkwisten met een jarenlang durende ontwikkeling van een zelfstandig model hebben de Fransozen een bekend trucje uitgehaald. Zoals de Citroën C-Crosser op de Mitsubishi Outlander is gebaseerd, is de C4 Aircross een legale kopie van de ASX. Deze keer heeft Citroën echter duidelijk meer moeite in een onderscheidend uiterlijk gestoken. Over de auto is een Franse dressing gegoten die met lekker eigenwijze details is afgetopt. Neem bijvoorbeeld het doorlopende ruitje in de D-stijl of die geestige achterlichten. Juist deze kleinigheden zorgen ervoor dat de C4 Aircross van mijlenver direct als Citroën herkenbaar is. Over het hoofd zien kun je hem sowieso niet. De buitenafmetingen zijn niet exceptioneel, maar er staat wel een flinke auto voor je neus. Grote wielen, chromen opsmuk, privacy glass, LED's en priemende bi-xenon lampen versterken het statige optreden. Daarvoor moet je wel de meest luxe Exclusive bestellen, de goedkopere versies ogen een stuk bescheidener.

115 pk
270 Nm
182 km/h
10,8 s
5,5 (4.6) l/100km
119 g/km
F
22%
€ 24.995
€ 41.107
€ 754 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal