Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

Arnold van Schepen - 2 juni 2012

Gebukt onder luxe?

Het interieur verschilt alleen achterin van de stationwagen. Op de achterbank is meer dan voldoende beenruimte, twee personen van 1,90 kunnen prima achter elkaar zitten. Met een lichaamslengte tot 1,75 heb je ook voldoende hoofdruimte achterin, al werd het in onze testauto een beetje krap vanwege het standaard panoramische dak. Ook de voorste inzittenden moeten vanwege dit dak aan hoofdruimte inleveren. Op de bestuurdersstoel zit je hoger dan verwacht, na het instappen ben je gauw geneigd de stoel iets te laten zakken, om er vervolgens achter te komen dat de laagste stand al bereikt is. Doordat het dashboard 'wegloopt' en het instrumentarium wat laag is geplaatst, krijg je de indruk dat je over het dashboard heen kijkt, in plaats van er achter te zitten. Zouden de meters twee centimeter hoger geplaatst zijn, dan was dit gevoel al heel anders geweest.

De i40 is standaard al luxueus uitgerust; vanaf het uitrustingsniveau i-Vision krijg je gescheiden klimaatregeling, een automatisch dimmende binnenspiegel, keyless entry, navigatie en een premium audiosysteem. Onze i-Catcher heeft daar bovenop lichtmetalen 18-inch velgen, een panoramisch zonnedak, parkeersensoren rondom, leren bekleding met verwarmde voorstoelen, adaptieve xenonverlichting en een rijbaanassistent. De testauto heeft slechts een optie: de automatische zestraps transmissie. Vanwege deze transmissie is het maximale koppel van de 136 pk sterke diesel wat teruggeschroefd, met 10 Nm om precies te zijn...

Voordat we meters gaan maken met de i40 stellen we de zitpositie en de spiegels in, hierbij valt het op dat de buitenspiegels een beetje onhandig zijn gemodelleerd. Op de uiterste zijde, aan de onderkant, mis je door de vormgeving een stuk spiegel dat bij het achteruitrijden goed van pas zou komen. In ons geval wordt deze tekortkoming gecompenseerd door de prima werkende achteruitrijcamera, maar op de eenvoudiger uitgeruste i40's zouden we 't stukje spiegel wel missen. À propos overzicht: het dashboard oogt in eerste instantie erg druk, maar daar ben je in no-time aan gewend. Alleen de schakelaar van de achterruitverwarming zit op een plek waar je 'm in eerste instantie niet zo verwachten, namelijk bij de temperatuurinstelling voor de passagier. Door de symmetrische vorm van het dashboard lijkt het alsof die knop daar zit om vooral door de passagier bediend te worden.

136 pk
320 Nm
197 km/h
11,6 s
5,2 (6) l/100km
159 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 41.490
€ 761 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • Volkswagen CC 2.0 BlueTDI

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2015 - Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition

  • 2011 - Hyundai i40 CW 1.7 CRDi Business Edition