Aston Martin V8 Vantage

- 24 mei 2006

Het interieur

Wanneer je in de AMV8 plaats neemt straalt de exclusiviteit je van alle kanten tegemoet. Waar je ook om je heen kijkt zijn exclusieve materialen gebruikt en op dito manier verwerkt in het interieur. Zelfs de hemelbekleding is van een muisgrijze alcantara gemaakt.

Misschien is het stuurwiel nog wel het meest eenvoudig ogende onderdeel van het interieur, want naast het feit dat er een Aston Martinlogo op prijkt, valt het stuur an sich niet echt op. Achter het stuur zien we een chique aandoende klokkenwinkel dat uit aluminium is opgetrokken. Door een verschil in diepte tussen de klokken en de omliggende vlakken ziet het er erg bijzonder uit. Alle noodzakelijke indicatoren blijven verscholen achter het aluminium oppervlak wanneer deze niet getoond hoeven te worden. Een leuk detail zijn de woorden Power, Beauty en Soul die naast het logo ook in de klokken zijn verwerkt. Het ronde huis om de verschillende meters is afgewerkt in donker leer met een prominent aanwezig zilverkleurig stiksel, zoals overigens het hele dashboard is afgewerkt met uitzondering van de middenconsole.

Midden op de middenconsole is een grote glazen startknop aanwezig die rood oplicht wanneer de auto gereed is om te starten. Daaronder bevindt zich alle bediening voor comfortverhogende elementen zoals cd-speler, telefoon en airconditioning. Ook hier is weer gebruik gemaakt van oplichtende elementen en hoogwaardige materialen. De middenconsole loopt in een beweging door tussen de stoelen naar achteren.

De stoelen zitten uiteraard als gegoten. Ze zijn in de gereden auto voorzien van hetzelfde zwarte leer met zilverkleurig stiksel als het dashboard. Uiteraard hebben ze een sportieve vorm en bieden ze een stevige zit. Zowel benen, middel als schouders worden voorzien van stevige zijdelingse steun. Tegen de middenconsole bevindt zich de elektrische verstelling van de zitting en rugleuning.

Aston Martin heeft ervoor gekozen om geen onzinnig achterbankje in deze krachtpatser te stoppen. Waar je vaak ziet dat er in kleinere auto's nog een achterbankje wordt gepropt om het toch een 2+2 te mogen noemen, zijn de ontwerpers van deze auto toch verstandiger geweest, aangezien zo'n bankje toch nooit als zodanig te gebruiken valt. Wel is er een mooie vlakke ruimte waar je eventueel wat kleine handbagage kwijt kunt. De wat grotere bagage kan via de hatchback-toegang aan de achterkant in de kofferbak gelegd worden. Het is uiteraard geen pakezel, maar de 300 liter aan ruimte is toch echt niet gek voor een auto als deze.

De foto's van het interieur zijn genomen bij het showroommodel en zodoende in een andere kleurstelling dan bij de geteste auto. De interieur van de AMV8 is in vele kleurstellingen te bestellen. Aangezien vrijwel alle materialen, tot aan het stiksel aan toe, zijn te kiezen voor de klant zullen er weinig gelijke interieurs te vinden zijn. Overigens moet ook gezegd worden dat alle materialen echt zijn, dus geen alu-look of houtlook. Ziet iets er bijvoorbeeld uit als aluminium, dan is het dat ook.

380 pk
410 Nm
280 km/h
5,0 s
onb (17.2) l/100km
358 g/km
G
22%
€ 146.700
€ 146.700
€ 2.690 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Ferrari 412

  • Porsche 911 Carrera 4S

  • Porsche 911 GT3

  • Audi R8 4.2 FSI quattro

  • Porsche 911 Turbo

  • Corvette C6 CoupĂ©