Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

Arnold van Schepen - 4 februari 2012

De theorie in de praktijk

Onze reis door de koude, donkere ochtend leidt naar de Zwette in Leeuwarden, de startplek van de Elfstedentocht. Bij de onbemande pomp vlakbij hebben we de Rio tot aan het randje afgetankt. Daarna hebben we de schaatsroute zo nauwkeurig mogelijk gevolgd en geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden. We hebben daarbij de adviezen van de schakelindicator opgevolgd en vlot met het overige verkeer meegereden, voor zover we dat tegenkwamen op de binnenwegen. Vanwege de buitentemperatuur was het start/stop systeem niet actief, daarom is de motor handmatig gestopt en gestart. En om het onszelf aangenaam te maken stond de climate control op 23 graden. Geen verregaande maatregelen om zo zuinig mogelijk te rijden, maar gewoon kalm aan en goed anticiperen. Gedurende de rit heeft de verbruiksmeter kortstondig op 4,2 liter per 100 kilometer gestaan, maar na afloop van de 228 kilometer lange tocht ging er 10,27 liter in de tank, daarmee lag het verbruik op een ruime 1:22, oftewel 4,5 liter per 100 kilometer. We schatten in dat onder ideale omstandigheden maximaal 1:25 haalbaar is.

De Kia Rio heeft echter een aspect dat het gemiddeld verbruik laat stijgen en dat af en toe voor ergernis zorgt: de automatische vooruitontwaseming. Het systeem signaleert vocht op de voorruit en schakelt automatisch de ontwaseming in. Op zich een prima systeem, ware het niet dat het te pas en te onpas inschakelt, ook wanneer de voorruit totaal niet beslagen is. Het systeem schakelt de airco zelf in en voert de draaisnelheid van de ventilatiemotor op. De airco uitschakelen omwille van het verbruik lukt niet wanneer de ontwasemingsfunctie actief is. Een blik in de handleiding leert echter dat het systeem door middel van een toetsencombinatie uit te schakelen is, daarmee valt een kleine ergernis van het plussen en minnen lijstje.

De Rio zal met deze motorisering en uitrusting vooral bestuurd worden door zakelijke rijders. Dan rijst de vraag hoe de 1.1 CRDi het doet als daily driver. De rijeigenschappen zijn dik in orde, Kia heeft geen poging gedaan om de Rio het obligate kenmerk "sportief" op te spelden, en ervoor gezorgd dat de wegligging, rijgedrag en veercomfort op een zeer brede doelgroep toegespitst zijn. De besturing, reminrichting en het schakelen vergen nauwelijks gewenning, al mag het schakelgevoel iets minder hakerig zijn. Soms moet de pook door enige weerstand bewogen worden voordat de versnelling goed ingelegd is. De wielbasis van de Rio bedraagt exact 2,57 meter, dat is slechts 8 mm minder dan de Golf VI en resulteert in een ruim interieur. Door de riante wielbasis vervalt de noodzaak om de brandstoftank onder de achterbank te plaatsen, waardoor Kia deze niet in de gebruikelijke tribuneopstelling geplaatst heeft. Dat komt de ruimte voor volwassenen achterin ten goede, maar kinderen achterin zullen er minder blij mee zijn. Door de oplopende raamlijn hebben zij, al zitten ze in kinderzitjes, vrij weinig zicht op de buitenwereld. Is uw kroost gevoelig voor wagenziekte, dan is dit wel een punt om rekening mee te houden.

Vanaf de bestuurdersstoel bezien valt de hoge raamlijn ook op. De onderkant van de voorruit zit vrij hoog waardoor het uiteinde van de voorzijde voor kortere bestuurders wat lastig in te schatten is. Gelukkig biedt de riante hoogteverstelling van de bestuurdersstoel soelaas, maar dit kan niet voorkomen dat het overige zicht rondom beperkt blijft. De fraaie 17 inch velgen wil je natuurlijk niet tegen de stoeprand rijden, maar de afstand tot die rand is lastig in te schatten en evenmin goed in de spiegels te zien. Dat is de pijn die geleden moet worden voor het fraaie ontwerp, al zouden anders gemodelleerde spiegels al een heel verschil maken. Over de kleine achterruit hebben we dankzij het Super Pack niet te klagen, in dit pakket zijn parkeersensoren achter opgenomen. Maar dankzij het Navigation Pack heeft de bestuurder beschikking over een achteruitrijcamera die een bijzonder goed beeld op het wel en wee achter de Rio geeft, ook in het pikkedonker.

Het radio/navigatiesysteem verdient ook punten dankzij de logische interface en fraaie grafische weergave. Het koppelen van een mobiele telefoon is in een zucht gedaan en de weergave, vooral in 3D, van het navigatiesysteem zou niet misstaan in Duitse luxeauto's. Wel jammer dat Kia low budget speakers monteert, want de geluidskwaliteit van muziekweergave kan stukken beter. Aan de andere kant: uit die kritiek valt ook op te maken dat de Rio een stille auto is. Het onderstel is stil, windgeruis heeft vanaf 130 km/u de overhand en het motortje hoor je nagenoeg niet. Het geeft eens te meer aan welke sprongen het merk de afgelopen jaren heeft gemaakt.

75 pk
170 Nm
158 km/h
16,1 s
4,6 (3.6) l/100km
94 g/km
D
22%
€ 15.790
€ 20.295
€ 372 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Renault Zoe Zen

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • 2018 - Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine

  • 2015 - Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine

  • 2011 - Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack

  • 2005 - Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco