Audi Q3 2.0 TFSI quattro Pro Line

- 16 januari 2012

Broedermoord

In technisch opzicht kun je de Q3 zien als het broertje van de Volkswagen Tiguan. Maar hoewel beide auto's onderhuids de nodige componenten delen, is de Audi duidelijk meer de 'normale' personenauto van de twee. De Q3 torent een ruime decimeter minder boven het asfalt uit dan de Tiguan en dat vertaalt zich in betere rijeigenschappen. Bochten klaart de crossover als ware het een gewone A3. Daarbij pakt de Q3 niet alleen de winst door z'n relatief lage zwaartepunt, maar wordt 'ie ook geholpen door het quattro-systeem, dat standaard is op iedere 2.0 TFSI. Dan is er nog het optionele Audi drive select met demperregeling, waarmee je de Q3 kunt veranderen van een licht sturende, comfortabel gedempte reisauto in een strakke en directe, maar ook vrij stugge auto. 't Is maar net waar je van houdt. Geef je hier niet om, dan is het goed om te weten dat de 'Auto'-stand een heel aardige middenweg kiest. De 1.800 euro die je in de zak houdt als je het systeem laat voor wat het is, kun je vervolgens investeren in rijassistenten als Audi side assist en Audi active lane assist. Vooral die eerste is een nuttige optie, vanwege de forse dode hoek. De active lane assist trekt meer de aandacht vanwege z'n innovativiteit: wordt de wegbelijning overschreden, dan corrigeert de Q3 zichzelf met een subtiele stuuringreep.

211 pk
300 Nm
230 km/h
6,9 s
8,9 (7.7) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 38.200
€ 75.017
€ 1.375 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • BMW X1 xDrive23dA Executive

  • 2019 - Audi Q3 35 TFSI S Tronic S Line