Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

Arnold van Schepen - 4 januari 2012

Geen downsizemotoren?

Na een week sturen in de Honda Accord vraag je jezelf wel af waarom je 'm niet vaker tegenkomt. Goede wijn behoeft weliswaar geen krans, maar de Accord hoeft weinig moeite te doen om boven de klassegemiddelden uit te stijgen. De werkelijke oorzaak komt op het conto van de motorisering. In de jaren '60 bouwde Honda 125 cc vijfcilinder en 250 cc zescilinder racemotoren, goed voor respectievelijk 28 en 60 pk. Onovertroffen staaltjes downsizing die hun hoge specifieke vermogen haalden doordat ze hoge toerentallen konden draaien. Downsizen in deze vorm doet Honda niet meer, maar het merk blijft tot op de dag van vandaag wel trouw aan atmosferische motoren die hun vermogen uit hogere toerentallen halen. Het nadeel daarvan is een hoger verbruik en navenante CO2 uitstoot, het voordeel is dat de mechanische belasting naar verhouding vrij laag is.

Maar de Europese consument is op motortechnisch gebied erg veeleisend en inmiddels gewend aan motoren die bergen trekkracht voorhanden hebben bij lage toeren. Daar staat tegenover dat moderne downsizemotoren steeds meer moeite krijgen om probleemloos de twee ton te halen, terwijl dit Honda-blok gevoelsmatig zonder problemen het dubbele kan halen. Bovendien valt het werkelijke brandstofverbruik, zeker met deze automaat, alleszins mee: 1 op 13. De versie met handbak haalde in onze vorige rijtest 1:14, dat scheelt niet veel met reƫle verbruik van bijvoorbeeld een Passat 1.4 TSI. Maar ja, twintig procent bijtelling zit er niet in en daardoor steken maar weinig zakelijke rijders hun licht op bij de Honda-dealer, hoewel het absolute bijtellingsbedrag niet noodzakelijkerwijs hoger is dan bij de twintig-procent concurrenten die vergelijkbaar zijn uitgerust. Dit alles heeft zijn invloed op de verkoopstatistieken en daar kan Honda weinig aan doen. Wat Honda wel zou kunnen doen, is de nieuwe 1.6 CDTI in de Accord monteren, het lijkt ons in elk geval geen onlogische gedachte. Vooralsnog is de Accord vooral interessant voor particuliere kopers die van plan zijn om heel lang met hun nieuwe aanwinst te doen. Maar of er ooit iemand anderhalf miljoen kilometer op de klok van de laatste generatie Accord zet... Qua bouwkwaliteit moet het zeker lukken.

  • Bouwkwaliteit
  • Erg stil
  • Rijdynamiek
  • Automaat
  • Interface navigatiesysteem
  • (Nog) geen downsizemotoren
156 pk
192 Nm
212 km/h
11,1 s
7,8 (7.3) l/100km
170 g/km
E
22%
€ 26.990
€ 37.640
€ 690 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • 2012 - Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • 2009 - Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive

  • 2008 - Honda Accord 2.0i VTEC Elegance