Daihatsu Terios 1.5 16V DVVT 4WD Exclusive

Robbert den Hartog - 20 mei 2006

Het interieur

Kwam het vroeger regelmatig voor dat Japanse autofabrikanten een saai interieur in een leuke auto plaatsten, tegenwoordig kom je dat gelukkig steeds minder tegen. Ook de Terios weet qua interieurarchitectuur te overtuigen. Geheel in lijn met de stoere buitenkant kijkt de bestuurder uit op een trendy dashboard. Een robuuste middenconsole, contrasterende kleurstelling en een sportief ogend instrumentarium zorgen voor een mooi geheel.
Prettig zijn de grote draaiknoppen voor de bediening van verwarming en ventilatie. Goed bereikbaar ook, en afgewerkt met rubberachtig kunststof voor een goede grip. Ook de geïntegreerde fabrieksradio is hoog geplaatst. Ergonomisch gezien zit alles op de juiste plaats en zal je niet snel misgrijpen. Alleen naar de bedieningsknop van de boardcomputer moest ik even zoeken; deze zit links achter het stuur verstopt. Niet echt praktisch, omdat je toch even je ogen van de weg moet halen om deze knop te vinden.

Het materiaal waaruit het dashboard is opgebouwd bestaat uit harde kunststoffen. Minder prettig om vast te pakken en ook vrij krasgevoelig. Gelukkig veroorzaakte het materiaal tijdens de rit geen enkel kraakje of rammeltje. Maar voor net dat beetje meer kwaliteitsgevoel verdienen verende materialen zeker de voorkeur.

Het meubilair is goed afgestemd op de lengte van Europeanen. Redelijk lange zittingen en voldoende stevige wangen aan de rugleuning zorgen voor een comfortabele zit. Zowel stuur als stoel zijn in hoogte verstelbaar, waardoor voor iedereen een goede zitpositie te vinden moet zijn. Nadeel is alleen dat het stuur niet hoog genoeg of de stoel niet iets lager ingesteld kan worden. Het zicht op de meters zal daardoor voor langere mensen niet ideaal zijn, omdat deze tegen de rand van het stuur aan kijken.

Zoals aangegeven is de testauto voorzien van lederen bekleding. Dit oogt erg luxe en ziet er keurig uit. Mijn voorkeur gaat echter uit naar stoffen bekleding. Het leer is namelijk wat glad en in combinatie met de hoge zitpositie zit je bij bochten wat minder stevig in de stoel.

De zitruimte is zowel voor- als achterin goed voor elkaar. Er is veel meer ruimte dan de buitenkant doet vermoeden. Genoeg plaats voor hoofd en benen en ook is de Terios breed genoeg om niet met de armen van de passagier in aanraking te komen. Een klein gezin kan qua ruimte prima met deze auto uit de voeten. Ook kan er voldoende bagage mee. De kofferbak heeft een inhoud van 380 liter in de standaard opstelling. Dat kan vergroot worden tot 1625 liter door de bank neer te klappen. Ruim genoeg, dus.
Het interieur beschikt naast de onvermijdelijke bekerhouders over diverse opbergmogelijkheden. De portiervakken zijn eigenlijk te klein om er meer dan een wegenkaart of het instructieboekje in kwijt te kunnen. Gelukkig heeft het dashboardkastje wel fatsoenlijke afmetingen en is er een ruim bergvak onderin de middenconsole aanwezig.
Overigens is de bagageruimte toegankelijk via de 5e deur welke aan de rechterzijde scharniert. Voor ons Europeanen, en zeker voor rechtshandigen, is dit niet echt praktisch. Jammer dat voor de Europese markt de draairichting niet wordt gewijzigd. Zou toch eigenlijk een kleine moeite zijn.

105 pk
140 Nm
160 km/h
12,4 s
onb (8.1) l/100km
186 g/km
G
22%
€ 19.999
€ 25.998
€ 477 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Suzuki SX4 1.9 DDiS 4Grip Exclusive

  • 2010 - Daihatsu Terios 1.5 DVVT Trophy