Subaru Outback 2.5i Luxury

- 21 augustus 2011

Vertrouwenwekkend rijgedrag

Door de hogere ligging van de carrosserie boven het wegdek verwacht je geen uitgesproken sportieve rijeigenschappen, al zegt Subaru zelf dat de auto over een “superieure wegligging” beschikt. In rechte lijn is dit ook zeker het geval. Niks laat de Outback van zijn koers recht vooruit afbrengen, waarbij oneffenheden voldoende soepel worden verwerkt door het onderstel, zonder gevoelloos of deinerig te worden. In bochten is het een ander verhaal. Door de lange veerweg en hoge wangen van de banden stuurt de Soeb enigszins wollig en vaag in. Toch stuurt de auto redelijk strak en zijn de grenzen van grip verder weg dan verwacht. Comfortabel cruisen van A naar B is het rijgedrag wat past bij de Outback, wat wordt versterkt door de soepele en stille 2.5 liter viercilinder boxermotor die in het vooronder ligt. Bij constante snelheden is wind- en bandengeruis het enige wat doordringt in het interieur. Wordt er geaccelereerd, dan hoor je de typische boxerroffel van onder de motorkap. Constante snelheden aanhouden werkt tevens in het voordeel van het verbruik. De boordcomputer geeft bij een snelheid van 120 km/u een verbruik aan van 8.1 liter/100km. Heel zuinig is dit niet, maar gezien de permanente vierwielaandrijving en de hoge carrosserie is het wel acceptabel. Het gemiddelde verbruik tijdens de testperiode lag op 9.6 liter/100km, wat ongeveer 10% boven de fabrieksopgave ligt. Hoewel er door de soepele loop van de boxermotor weinig geschakeld hoeft te worden, is de hakerige versnellingsbak en de gevoelloze koppeling een smet op het rijgenot. Het kost teveel moeite om de pook in de juiste versnelling te krijgen, waarbij de koppeling zich met weinig gevoel laat bedienen en zo een afslaande motor zelfs bij geoefende bestuurders geen unicum is.

Het grote voordeel van de Outback ten opzichte van de Legacy zit uiteraard in de hogere terreinvaardigheid. Ook op modderige paden blijft het weggedrag vertrouwenwekkend en komt het punt wanneer de bodemplaat de grond raakt en zo gripverlies optreedt, een stuk minder snel. Voor diegene die de auto wil gebruiken als trekauto voor de paardentrailer – de Outback 2.5 mag 1.500kg trekken – is door ervaring gebleken dat de symmetrische vierwielaandrijving, waarover de Subaru beschikt, grip houdt daar waar andere systemen falen.

167 pk
229 Nm
201 km/h
9,6 s
9,6 (8.6) l/100km
199 g/km
G
22%
€ 41.995
€ 41.995
€ 770 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • 2015 - Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • 2013 - Subaru Outback 2.0D Lineartronic Executive AWD