Hyundai ix20 1.4i Blue i-Vision

- 5 januari 2011

Instapper

Autokenners zullen de verwantschappen met de Kia Venga kunnen duiden, maar zelfs een leek die zich in deze klasse heeft verdiept kan de overeenkomsten niet ontgaan. Hyundai heeft een jaar extra nodig gehad om zijn deel van de tweeling op de markt te zetten en waar dit aan de binnenzijde goed merkbaar is, zit het aan de buitenkant vooral in een ander smoeltje. Een smoeltje dat overigens wel goed in het scherpere lijnenspel van het nieuwe Hyundai past, zoals we dat ook bij de ix35 al zagen. Ook weer een teken dat Hyundai het grijze-muis-imago van zich af wil schudden. Het testexemplaar was voorzien van de lichtste krachtbron die verkrijgbaar is, maar is daarmee zeker niet ondergemotoriseerd. We verwachten zelfs dat deze 1.4 wel meer klanten zal trekken dan de sterkere en natuurlijk duurdere 1.6. De compacte Hyundai gaat soepel om met snelheidswisselingen in het stadsverkeer, maar kan ook prima hogere snelheden aan. Een groot nadeel daarbij is wel dat de windruis, maar vooral het motorgeluid, vervelende vormen aanneemt. Dit komt niet in de laatste plaats door het gebrek aan een zesde versnelling. Zo draai je bij een snelheid van 120 km/h al zo'n 3.800 toeren. De andere twee motoriseringen worden overigens wel met een zesbak geleverd.

90 pk
137 Nm
167 km/h
12,9 s
7,0 (5.6) l/100km
130 g/km
D
22%
€ 15.995
€ 17.495
€ 321 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Kia Venga 1.4 CVVT EcoDynamics X-tra

  • Nissan Note 1.2 DIG-S Acenta

  • Subaru Trezia 1.3 Luxury

  • Fiat Qubo 1.4 8v Dynamic

  • Toyota Verso-S 1.3 VVTi Aspiration

  • Suzuki Splash 1.2 Exclusive

  • Opel Agila 1.2 Enjoy

  • Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura

  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun