Opel Meriva 1.3 CDTi ecoFLEX Cosmo

Pawel Piotrowski - 20 november 2010

Slim winkelen

Aan het beproefde concept van de Meriva heeft Opel enkele nieuwe ingrediënten toegevoegd. De langere wielbasis en grotere breedte werken zich positief uit op het ruimteaanbod. Nieuwe snufjes zoals de FlexDoors slagen erin om de auto gebruiksvriendelijker te maken. Toch is Opel in de zoektocht naar nieuwe snufjes deels zijn doel voorbij geschoten. Zo werkt het nieuwe FlexRail systeem eerder tegen dan mee en ontneemt het zelfs beenruimte aan de middelste achterbankpassagier. Verder is het de vraag in hoeverre potentiële klanten de gestegen prijzen zullen appreciëren. Een bedrag van bijna 30 mille is best stevig en daar koop je ook een grotere, doch saaiere, Volkswagen Touran voor. Wie slim winkelt zal dan ook eerder voor een Meriva met benzinemotor kiezen en er een prima gezinsauto aan overhouden. Of de Meriva de prestigieuze 'Car of the Year' titel binnen zal slepen weten wij binnenkort, maar naar onze mening is de Meriva daar niet vernieuwend genoeg voor.

  • Variabel en ruim interieur
  • Weggedrag
  • FlexDoors zijn echt handig
  • FlexRail minder handig dan gedacht
  • Verbruik 1.3 CDTi valt tegen
  • Stevige prijzen
95 pk
180 Nm
165 km/h
14,5 s
6,2 (4.7) l/100km
119 g/km
F
22%
€ 17.995
€ 27.920
€ 512 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Lancia Musa 1.4 16v Platino

  • Ford B-Max 1.0 100pk Titanium

  • Mitsubishi i-MiEV

  • Fiat 500L Twinair Turbo 105 Lounge

  • Nissan Cube 1.6 ZEN

  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun

  • 2008 - Opel Meriva 1.6 Twinport Cosmo