Volkswagen Scirocco R

Jan Westerhof - 7 juni 2010

Volkssporter

De brandstof gaat er bij vollast met grote hoeveelheden doorheen, maar een gemiddeld testverbruik van iets gunstiger dan 1:10 is een mooie prestatie voor een uitdagende snelheidsmaniak als de Scirocco R. Want als er iets is dat de R doet, dan is dat wel het constant uitdagen van de berijder. Het heerlijke blok heeft er altijd zin in en het onderstel excelleert als je daarom vraagt. Bochten aansnijden gaat heel precies, maar met net iets te weinig gevoel. Pas als je eenmaal hebt ingestuurd wordt de besturing scherper en gevoeliger. De bochtsnelheden liggen erg hoog en de Scirocco R heeft met zijn niet mechanisch, maar elektronisch geregelde sperdifferentieel - het zogenaamde XDS-sper - een ontzagwekkende hoeveelheid grip voor een voorwielaandrijver. Heel lang blijft de auto neutraal, maar even gas los is voldoende om opkomend onderstuur met een licht oversturend kontje op te vangen. Het bochtgedrag is heel fraai met het gaspedaal te manipuleren. Een auto waarin iedereen zonder veel risico hard kan rijden. Op alle fronten een volkssporter met een uitdagend en zeer toegankelijk repertoire. De Scirocco R daagt je telkens uit en iedere keer raak je weer opgewonden van het gevoel dat hij met zijn handling en power teruggeeft.

265 pk
350 Nm
250 km/h
6,0 s
9,6 (8.1) l/100km
189 g/km
G
22%
€ 43.990
€ 47.545
€ 872 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Astra GTC OPC

  • Audi A3 2.0 TDI Ambition

  • Ford Focus RS

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Volvo C30 T5 R-Design

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • BMW 1 Serie 114i Business +

  • Renault M├ęgane RS

  • 2009 - Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline