Mercedes-Benz B-Klasse B 180 BlueEFFICIENCY

Reageren

Het e-mailadres zal niet worden getoond op de site.

Reacties

Frank van den Berg
·
1 maart 2010 om 13:31
Zelf heb ik net een B- klasse besteld en heb er uitvoerig in gereden en de zaken in de auto uitgezocht en heb na het lezen van dit artikel toch een aantal opmerkingen.

Zo staat er dat de materialen gelukkig ook in deze "kleine Benz" terugkomen. Deze Benz is absoluut niet klein. Hij oogt vanwege het design compact, maar biedt veel meer ruimte dan veel andere gezinsauto's; een gezinsauto is zelfs de reden van aanschaf geweest. Op andere autosites wordt beschreven dat het achterin deze auto zelfs ruimer is dan een nieuwe E-Klasse. Iets wat ik zelf ook heb ondervonden en me bij aansluit. Laat staan hoe ruim en groot hij is t.o.v. de C-Klasse, die wij "afgewezen" hebben om deze reden.

Ik heb zelf achterin de B-Klasse gezeten terwijl ik de bestuurdersstoel op de stand liet staan die ik nodig had om te rijden; ik kon royaal achterin zitten en vond dit juist één van de grote pluspunten. Beenruimte zat. Voor ons belangrijk omdat we regelmatig volwassenen meevervoeren. Daarbij is het wellicht ook goed te vertellen dat de pedalen voorin vrij diep zitten, zodat de bestuurder automatisch al wat meer naar voren zit en achterin ruimte ontstaat. Zet ik als bestuurder de stoel op de achterste stand dan kan ik de pedalen niet eens aanraken. Ik ben 1.86 m, dus een gemiddelde grootte, maar zeker geen klein mannetje.

Als met "kleine Benz" bedoeld wordt dat hij in prijsklasse lager in de rangorde staat, dan sluit ik me daar bij aan. Deze auto wordt namelijk vaak door andere testen als duur beschreven, maar in vergelijking met de concurrent zal je verbaasd staan hoe gunstig je onder de streep uitkomt inclusief pakketten en na inruil van je huidige auto. Zo konden wij door 22.820 euro bijbetalen met een gloednieuwe 2010 model B Klasse inclusief sportpakket, chroompakket, comfortpakket, stoelcomfortpakket, licht- en zicht pakket de deur uit rijden. Na inruil van een "normale" Focus uit 2002 met 160.000 op de teller...hoezo duur? Dat deed de concurrent (Renault, Audi, Ford etc.) ze niet na...

Over het stoelcomfortpakket gesproken; daarmee kan je de stoelen in hoogte, diepte en de rugleuningen afstellen, evenals de zitting in de gewenste hellinghoek plaatsen. Ik kon een perfecte zithouding vinden. Ook omdat het stuur ook aangepast kan worden. Dus in de kritiek op de zitpositie kan ik me ook niet vinden. Gezien bovenstaande prijsstelling is het ook de moeite waard te investeren in het stoelcomfortpakket. Dat zijn de kosten niet.

Als laatste wordt er gesproken over ongevoeligheid in het stuur. De B- Klasse is bewust zo vormgegeven dat op lage snelheden de stuurbekrachtiging zodanig meewerkt dat hij licht stuurt; iets wat ik bij alle nieuwe auto'sgemerkt heb. Dat is zo bedoeld en handig in de stad en met parkeren. Op hogere snelheden stuurt hij prettig zwaarder en is de gevoeligheid groter. En dat deed hij beter dan veel concurrenten naar mijn smaak. Dus ik vind die ongevoeligheid wel meevallen. Sterker nog; ik vind hem erg prettig sturen.

Met vriendelijke groet,

F. van den Berg
116 pk
155 Nm
184 km/h
11,3 s
7,8 (6.6) l/100km
152 g/km
F
22%
€ 24.490
€ 33.660
€ 617 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI 110pk Comfortline

  • Volkswagen CrossGolf 1.4-16V TSI

  • Citroën Berlingo 1.6 VTi Collection

  • 2019 - Mercedes-Benz B-klasse B180d Premium Plus AMG Line

  • 2016 - Mercedes-Benz B-Klasse B 250 e Lease Edition Electric Art

  • 2012 - Mercedes-Benz B-Klasse 180 CDI

  • 2007 - Mercedes-Benz B-Klasse B180 CDI CVT

  • 2005 - Mercedes-Benz B-Klasse B170