Nissan 370Z

Michel van Breugel - 7 december 2009

Overtuigend voorkomen

De nieuwe 'Z' overtuigt al vanaf het eerste moment door zijn voorkomen. De lijnen van zijn voorganger zijn slechts gedeeltelijk terug te vinden. De stompe neus is gebleven, maar heeft meer welvingen gekregen. De motorkap lijkt vanuit het interieur eerst omhoog te lopen waarna hij pas afloopt richting het wegdek. De grille van de 370Z is onmiskenbaar voor dit model. De designers hebben hier serieus werk van gemaakt, en het moet gezegd worden: het resultaat mag er zijn. Het geeft de Nissan een echt eigen gezicht. De 'boemerang' koplampen maken de eigenzinnige styling van deze Japanner helemaal compleet. Na de lange neus staat de voorruit vrij recht omhoog. Verder kennen de flanken vloeiende lijnen met Z-badges die achter de voorste wielkasten zijn geplaatst. Het achterste zijruitje is een stylingelement, een echte functie heeft het niet.

Het meest typerende van de 370Z is zijn daklijn. Deze lijn loopt helemaal door tot de achterlichtunits, en beslaat daardoor eigenlijk de halve auto. Knap gedaan, bij nagenoeg geen enkele andere sportwagen kan je dit terugvinden. De spoiler op de achterklep hoort er helemaal bij. De achterkant zou echt iets missen zonder spoiler. Tevens is het hierdoor de behuizing van het derde remlicht geworden. Ook aan de achterzijde heeft de 370Z boemerangvormige lichtunits. 's Avonds is mooi te zien dat er verschillende diepteniveaus in de units zijn aangebracht.

De twee enkele uitlaten zijn geplaatst in een diffuser die wat ons betreft zonder mistlicht door het leven zou mogen. Dat is eigenlijk het enige element dat afbreuk doet aan zijn fraaie voorkomen. Onderweg merken we dat de 370Z voldoende aandacht krijgt. Zijn witte carrosseriekleur zal hier zeker aan meewerken, de Brilliant White metallic lak staat hem dan ook zeer goed. Het metaallak van de 'Z' is standaard voorzien van Anti Scratch, een speciaal ontwikkelde krasvaste lak met zelfherstellende eigenschappen. Een andere optionele aanvulling op dit exemplaar is het 19 inch 'RAYS' lichtmetaal.

331 pk
366 Nm
250 km/h
5,6 s
13,3 (9.6) l/100km
247 g/km
G
22%
€ 59.400
€ 66.395
€ 1.217 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi TT 3.2 S-tronic quattro Pro Line

  • Infiniti G37S Coupé

  • BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

  • Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

  • Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6

  • 2013 - Nissan 370Z Roadster 3.7

  • 2010 - Nissan 370Z Roadster 3.7 V6