Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

Harold Rolloos - 23 september 2009

Modernisering

De oude vertrouwde pompverstuiver maakte plaats voor de nieuwe 2.0 TDI commonrail-diesel met 170 pk en een koppel van 350 Nm. Het is de sterkste dieselmotor die in de Altea XL verkrijgbaar is. Een top van 211 en in 8,7 seconden van nul naar honderd ziet er op papier goed uit. Toch vallen de prestaties voor een blok met dat vermogen wat tegen. De motor kampt namelijk met een behoorlijk turbogat. Het piekvermogen bij deze krachtbron is door een hogere turbodruk toegenomen, waardoor meer uitlaatgassen voor de aandrijving nodig zijn. Bij een hoger toerental wordt deze druk pas bereikt, waardoor je in de zesde versnelling het idee hebt dat er amper iets gebeurt en je moet terugschakelen voor meer kracht.

Het schakelen gaat met langere slagen, maar de bak is wel trefzeker. Een nadeel is dat deze diesel alleen met handbak verkrijgbaar is, terwijl op de minder sterke varianten wel een zestraps automaat leverbaar is. Verder is de diesel, ondanks commonrail-techniek, toch best luidruchtig. Het verbruik pakt na een dikke duizend kilometer gunstig uit. Het testgemiddelde van de - door de Nederlandse overheid met een C-label beloonde - Altea XL kwam uit op 6,2 liter op honderd kilometer, best netjes voor een 170 pk sterke diesel. Voor de zakelijke rijders die de Altea XL Stationwagon wel zien zitten is er goed nieuws, op termijn komt ook een zuinige Ecomotive-uitvoering op de markt die ongetwijfeld in aanmerking komt voor een gunstige bijtellingsregeling. De besturing is direct en past goed bij het onderstel, dat mooi in balans is tussen comfort enerzijds en sportiviteit anderzijds, al had de demping wellicht nog een tandje straffer mogen zijn. Vooral in de bochten helt de koets iets te veel over.

Nou zou je zeggen dat dit typisch is voor dit model auto, maar een Ford C-Max bijvoorbeeld helt minder over, zonder oncomfortabeler te zijn. Tijdens het rijden van langere afstanden merk je er echter niet veel van en komt de auto echt tot zijn recht, namelijk als fijne reiswagen. Naast ABS, airbags en andere veiligheidszaken levert Seat sinds kort ook het XDS-systeem op onder meer de Altea XL. Dit elektronische sperdifferentieel zorgt er samen met ESP voor betere prestaties in het geval van gripverlies, waardoor een betere wegligging wordt gegarandeerd.

170 pk
350 Nm
211 km/h
8,7 s
6,2 (5.7) l/100km
149 g/km
E
22%
€ 18.895
€ 33.610
€ 616 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • 2008 - Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI

  • 2006 - Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • 2006 - Seat Altea 1.6i Reference

  • 2006 - Seat Altea 1.9 TDi Businessline