Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line

- 28 maart 2009

Kwaliteitsbeleving

Audi heeft een uitstekende reputatie voor wat betreft de kwaliteitsbeleving van het interieur en met de Q5 wordt weer eens aangetoond dat die reputatie niet onverdiend is. De afwerking en het materiaalgebruik zijn subliem. Alle panelen sluiten perfect op elkaar aan, de bedieningselementen voelen degelijk aan en de bovenkant van het dashboard is bekleed met zachte materialen. De opzet van het dashboard is helaas weinig origineel, veel onderscheid met dat van een A4 is er namelijk niet. Er is een ruime keuze aan interieurkleuren, van een chique combinatie van beige leer en een bruin dash tot een sportieve kleurstelling met veel zwart en aluminium accenten.

Voor wat betreft ruimte scoort de Q5 heel behoorlijk, maar niet meer dan dat. De breedte van bijna 1,90 meter - hij is nog iets breder dan de A8 - zorgt op de achterbank voor voldoende ruimte om met z’n drieën naast elkaar te zitten, maar vanwege zijn bescheiden lengte is de beenruimte niet merkbaar meer dan die van een A4. Erg praktisch is de manier waarop de rugleuning van de achterbank neerklapt. Met behulp van twee hendels in de bagageruimte kunnen de linker- en rechterkant los van elkaar omlaag worden gehaald. De rugleuning is dan te vergrendelen in zijn horizontale positie. Moet hij weer omhoog, dan trek je simpelweg weer aan een hendel.

Zoals we van premium Duitsers gewend zijn, is de standaarduitrusting van deze Audi niet heel riant. Een radio/cd-speler en cruise control zijn standaard, maar voor parkeersensoren en metallic lak moet worden bijbetaald. Aan te raden is het Pro Line pakket, met onder andere 3-zone airco, xenon-verlichting en parkeersensoren rondom. Onze testauto, met een basisprijs van 53.215 euro, is voorzien van in totaal bijna 30.000 euro aan opties (!). Vooral het leerpakket met sportstoelen van ruim 5 mille, het navigatiesysteem van zo’n 4 mille, de optionele 19 inch wielen (2.700 euro) en het enorme panoramadak (2.400 euro) drijven de prijs behoorlijk op.

211 pk
350 Nm
222 km/h
7,2 s
11,6 (8.5) l/100km
197 g/km
F
22%
€ 50.250
€ 81.445
€ 1.493 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Infiniti EX37 3.7 V6

  • Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic

  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Volvo XC60 D5 Summum

  • Land Rover Freelander 2 2.2 TD4 HSE

  • Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

  • 2017 - Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition

  • 2013 - Audi SQ5 3.0 TDI Pro Line

  • 2012 - Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line