Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

Pawel Piotrowski - 15 februari 2009

Magnetisch metaal

Neem een geflipte designer, laat hem een SUV met sportwagen aspiraties ontwerpen, spuit het geheel in de meest opvallende kleur die je kunt bedenken, vul het aan met moderne aandrijftechniek en je weet wat Infiniti's FX50 S inhoudt. Van deze licht gechargeerde bevinding kan ik mij tenminste niet onttrekken nadat ik een eerste blik op het geplooide en gestreken koetswerk heb geworpen. Voor mij staat wellicht de meest markante SUV van dit moment die met zijn talrijke welvingen een brok dynamiek van jewelste uitstraalt. Overal druipt de mentaliteit van bigger is better van af, neem nou bijvoorbeeld de 21 inch velgen of de motorkap die maar niet lijkt op te houden. Zelfs de grille is in tegenstelling tot die van andere Infiniti’s het best te omschrijven als muil. Kortom: wie een klassieke ingetogen SUV zoekt is aan het verkeerde adres.

Zodoende is het niet verrassend dat je met de FX50 S de persona non grata van het Nederlandse verkeer bent. Mensen staren je aan, vragen zonder schaamte ‘wat dit is’ of gaan gewoon even naast je rijden. Hoe opvallend is het dan niet dat juist Cayenne rijders je geen blik waardig gunnen, alsof ze door de twee uitlaten kunnen ruiken dat er voor hun een bedreigende krachtbron onder de kap van de FX schuilgaat. Infiniti steekt dat feit niet onder stoelen of banken, met de FX kun je prima milieulobbyisten pesten. Aan de achterzijde priemen twee kokers uit de bumper waar een onheilspellend gegorgel vandaan komt. De Japanners zijn echter niet op hun achterhoofd gevallen en hebben dit kippenvel veroorzakende geluid aangepast aan de Europese normen, wat erop neerkomt dat wij Europeanen van een ‘bescheidener’ sound mogen genieten. Soms zijn er momenten dat ik liever in Amerika had gewoond...

Gelukkig zijn andere aanpassingen voor Europa beperkt gebleven tot hoogwaardigere materialen en Autobahnfähige remmen. Voor hebben de schijven met hun vier zuigers per kant Audi RS6 formaat, achter zou je er nog steeds een New York pizza op kunnen bakken. Een prima installatie om het snelheidsgeweld in bedwang te houden. Reeds in stilstand straalt de FX pure snelheidswaanzin uit, daar kan zelfs een Porsche Cayenne niet aan tippen. Voor een Japans merk is dit een ongekende portie emotie, die onder andere ontstaat door het coupé silhouet waar de eveneens groot uitgevallen chromen dakdragers over gedrapeerd zijn. Daarnaast lijken de dikke wielkasten op gespannen kruisbogen die elk moment af zouden kunnen gaan, om nog maar te zwijgen over de discutabele luchtopeningen in de zijschermen.

390 pk
500 Nm
250 km/h
5,8 s
12,6 (13) l/100km
310 g/km
G
22%
€ 79.950
€ 107.100
€ 1.964 / maand
€ 329 - € 376 / kwartaal
  • BMW X5 3.0d High Executive

  • Audi Q7 3.0 TDI quattro

  • Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • 2012 - Infiniti FX Vettel Edition

  • 2012 - Infiniti FX 30d S Premium

  • 2010 - Infiniti FX 30d S Premium

  • 2008 - Infiniti FX 35