Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

- 13 januari 2009

GTI

Vroeger was er de Scirocco GTI als sportieve topuitvoering. Eigenlijk is het vreemd dat deze Scirocco die naam niet draagt, aangezien dezelfde motor in het vooronder schuilt als in de Golf V GTI. Wellicht dat de GTI-versie van de Golf VI ermee te maken heeft, want die beschikt weer over wat meer vermogen dan zijn voorganger. Hoe dan ook ligt het voor de hand dat er nog pittiger versies van de Scirocco ten tonele zullen verschijnen. Behelpen is het echter allerminst in het huidige topmodel. Wat heet: minder massa, een lager zwaartepunt en evenveel vermogen als de Golf V GTI staat op papier al garant voor plezier. En dat blijkt in de praktijk niet minder waar. Vanuit stilstand heeft de Scirocco een flinke versnelling in huis die binnen de wettelijke grenzen geen zwakke momenten kent. En daarboven is overigens de koek nog niet zomaar op, de Scirocco blijft flink sleuren.

De automatische versnellingsbak met dubbele koppeling is mede verantwoordelijk voor de egale versnelling. De bekende zestraps DSG-bak weet zeer soepel te schakelen, maar kan dat zoals algemeen bekend zelfs sneller dan de beste coureur in een handgeschakelde auto, dit in tegenstelling tot de conventionele automaten. Al is conventioneel een discutabel begrip in een tijd waar de dubbele koppeling bij alle merken aan terrein wint. Uiteraard zitten de bekende opties als de hoogtoerige sportstand en het handmatig sequentieel schakelen op deze automaat. Het handmatig gebruik van de versnellingsbak kan zowel op de bak zelf als met de knoppen achterop het stuur. De grootte van deze knoppen laat wat te wensen over, want vooral op de momenten dat het stuur niet meer in rechte positie staat is het een zoektocht met je vingers naar de te kleine knopjes.

200 pk
280 Nm
233 km/h
7,1 s
8,8 (7.6) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 27.250
€ 46.388
€ 850 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Ford Focus RS

  • 2010 - Volkswagen Scirocco R