Suzuki Swift 1.5 GLS GT+

- 24 februari 2006

Het interieur

Het dashboard komt netjes en degelijk over en is erg goed afgewerkt. Geen rare naden of losse kunststof delen, het zit gewoon goed in elkaar. Het is niet heel vernieuwend allemaal qua vormgeving, maar alles zit gewoon op de plek waar de gemiddelde gebruiker het zal verwachten. Achter het stuur bevindt zich de wit omrande snelheidsmeter, geflankeerd door de toerenteller links en de benzine- / motortemperatuurmeter rechts.
Midden op het dashboard is de radio/cd speler de grootste blikvanger. Hij is netjes geintegreerd in de vorm van het totale dashboard. Persoonlijk vind ik het wat minder dat de ontwerpers hebben gekozen voor glimmende knopjes, want ik denk dat een matte kleur minder kitscherig had aangedaan. Verder komt dat glimmende alleen terug rond de grotere knoppen van de handbediende airco.
Boven de radio vinden we rechthoekige ventilatieroosters, waar uiterst links en rechts de bekende ronde ventilatieroosters te vinden zijn. Ik hoop voor de bedenker van deze ronde roosters dat deze daar patent op heeft aangevraagd, want dan zal het hem financieel voor de wind gaan, gezien het aantal auto's dat tegenwoordig deze ronde roosters in het dashboard verwerkt heeft.
De stoelen houden het midden tussen een comfortabele en sportieve zit. Ze zijn niet hard, maar zeker niet zacht en met de lichte verdikkingen langs de zijkant krijgen ze toch net iets meer van het sportieve mee. Als ik achterin wil kijken, blijkt dat ik de deur eerst niet open kan krijgen. Het duurt eventjes, maar dan bedenk ik me dat hier wel eens hetzelfde systeem gebruikt kan worden als bij sommige Opels, waar bij 1 klik op de sleutel de bestuurdersdeur opengaat en bij een 2e klik pas alle andere deuren. Het blijkt inderdaad zo te zijn. Ik vind dit zelf maar een raar systeem. Het zal wel wennen als het je eigen auto is, maar wat de gedachte erachter is, snap ik niet goed. Maar goed, achterin is de bank minder voorgevormd dan de stoelen. De ruimte houdt achterin niet echt over. Met name lange personen zullen voorin een stuk beter af zijn, want zowel hoofd als knieën zitten beide aan hun grens met mijn 1m85. Ook de 213 liter grote kofferbak is niet al te ruim bemeten, gelukkig kan de bank plat voor het geval je eens iets meer te verstouwen hebt.

102 pk
133 Nm
185 km/h
10,0 s
onb (6.5) l/100km
159 g/km
G
22%
€ 11.499
€ 16.797
€ 308 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna

  • Volkswagen Polo 1.4 Trendline

  • Citroën C3 1.4i Ligne Prestige

  • Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco

  • Honda Jazz 1.4i LS

  • Mazda 2 1.5 Executive

  • Fiat Panda 100HP

  • Peugeot 207 1.6-16V XS Pack

  • 2018 - Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

  • 2017 - Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl

  • 2012 - Suzuki Swift Sport 1.6

  • 2011 - Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • 2006 - Suzuki Swift 1.6i Sport

  • 2006 - Suzuki Swift 1.3i-16V GLS