Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

Michel van Breugel - 23 november 2008

Achterblijvende kwaliteit

Bij het exterieur hebben de Japanners ons weer weten te verrassen, waarbij het binnenste van de nieuwe Lancer eenzelfde sfeer uitstraalt. Op het eerste oog gaat het er wat leeg aan toe, wat mede komt door het multifunctionele systeem wat in ons testexemplaar is ingebouwd. De ronde klokken, de aluminiumkleurige accenten en de sierstrips in carbonlook onderstrepen Mitsubishi's ambitie om de Lancer als een sportieve en hoogwaardige auto te positioneren. Helaas valt het materiaalgebruik tegen. Het interieur is overwegend opgebouwd uit hard plastic dat minder hoogwaardig oogt en tevens zo aanvoelt. Bij het dichtgooien van het portier klinkt bovendien een wat blikkerig geluid. Daarmee haalt Mitsubishi niet het niveau dat ze proberen na te streven en dat is jammer. Eenmaal voorin plaatsgenomen valt ook op dat de voorstoelen maar matig verstelbaar zijn. Daarnaast is het stuurwiel niet in diepte te verstellen waardoor het lang duurt voordat een ideale zitpositie is gecreëerd. Over het algemeen is er over het zitmeubilair geen kwaad woord te zeggen, al is ook bij deze Sportback de zitting aan de korte kant. Dit weten we inmiddels bij Japanse modellen, deze bevolkingsgroep is eenmaal korter dan wij Europeanen. Het stuurwiel houdt prettig vast en is bekleed met leer. Daarnaast herbergt het stuur bedieningstoetsen voor het audiosysteem en de cruisecontrole.

Dat Mitsubishi probeert door te dringen in het D-segment komt mede tot uiting door zijn uitrusting. Zo zal menig audioliefhebber het 650 watt sterke audiosysteem voorzien van acht speakers en een subwoofer zeer zeker kunnen waarderen. Zelden treffen we in een auto in dit segment ene dergelijk krachtig audiosysteem aan. Het typeplaatje RockfordFosgate pronkt dan ook met trots op het dashboard en op de subwoofer. Wie kiest voor dit systeem in combinatie met het navigatiesysteem - standaard op de Instyle en als optie in ons testexemplaar aanwezig - beschikt tevens over een 30 GB grote harddisk. Hierop is niet alleen ruimte voor het kaartmateriaal van de navigatie, maar kan ook dienst doen als muziekserver. Losslingerende cd's zijn hierdoor verleden tijd. Enige kanttekening bij het scherm is de matige afleesbaarheid bij invallend zonlicht. Achterin de Sportback is het nog goed vertoeven, gezien het segment waarin de Lancer opereert. De toegang tot de achterbank is niet riant, maar eenmaal achterin aangekomen is de ruimte voor knieën en hoofd voldoende. De bagageruimte is goed toegankelijk, mede door de grote achterklep van deze hatchback en heeft een inhoud van een niet al te grote 276 liter. Hiermee is hij niet ruimer dan bijvoorbeeld de nieuwe Ford Fiesta!

143 pk
178 Nm
196 km/h
10,4 s
9,2 (7.9) l/100km
188 g/km
G
22%
€ 21.399
€ 26.999
€ 495 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Seat Leon 1.9 TDi Stylance

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

  • 2009 - Mitsubishi Lancer Evolution MR TC-SST

  • 2008 - Mitsubishi Lancer Sports Sedan 2.0 DI-D Instyle

  • 2006 - Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Inform