Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

- 26 september 2008

Sportief comfort

Deze CLC moet in de reeks van vier benzine-uitvoeringen nog twee sterkere motoren voor zich dulden. Toch is deze 200 Kompressor allerminst een ondergemotoriseerde auto. Met 184 pk kan je daar natuurlijk onmogelijk van spreken. Het geeft ook wel weer aan dat het Mercedes-Benz menens is om deze auto als sportieve telg in de markt te zetten. En bij het rijden blijkt dan ook dat er potentie genoeg is. De vijftraps automaat zorgt er echter wel voor dat het karakter van de auto erg uiteen kan lopen. Wanneer je het gaspedaal rustig beroert, laat de auto op geen enkele manier merken dat hij nog veel meer in zijn mars heeft. Zodra het gaspedaal wat verder weggedrukt wordt, of zelfs tegen het tapijt aan gezet wordt, wordt er driftig teruggeschakeld en blijkt het vermogen wel degelijk aanwezig te zijn. De toerenteller draait steeds tot in het rode gebied, vergezeld door een nette grom uit de sportuitlaat.

De automaat kent drie voorinstellingen, waar de C(omfort)-stand bij een Mercedes een voor de hand liggende keuze is. Wanneer de S(port)-stand wordt geselecteerd is het verschil eigenlijk niet zo groot. Uiteraard worden er wat meer toeren gedraaid, maar verder is het tweeledige karakter grotendeels gelijk als in de C-stand. De manuele stand geeft de bestuurder de controle over de te kiezen verzetten, met dien verstande dat de automaat toch ingrijpt wanneer het te gek wordt. In principe werkt dit systeem prettig, met name met de flippers achter het stuur, maar voor echt sportief gedrag is de vertraging bij het wisselen tussen de verzetten toch net te groot. Eigenlijk is het jammer dat de modernere 7G-Tronic niet in combinatie met deze motor te bestellen is. Niet in de laatste plaats ook vanwege de verbruikscijfers, want met een testverbruik van 9,9 liter per 100 km – tegen een opgave van 8,1 liter – zou je zeggen dat dat toch wel wat zuiniger zou moeten kunnen.

De bediening van de CLC is van het prettige soort. Een sportieve auto vraagt om een passende bediening en dat is zeker merkbaar. De pedalen zijn straffer afgesteld en met het sportstuur krijg je echt gevoel met het bochtenwerk van de auto. Met de achterwielaandrijving wordt het een prettige auto waarmee het prettig sturen is. Bij de snellere bochten merk je echter wel dat er behoorlijk wat gewicht in de schaal wordt gelegd, al zorgt de beproefde elektronica er voor dat de auto immer beheersbaar blijft.

184 pk
250 Nm
231 km/h
8,7 s
9,9 (8.1) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 34.800
€ 54.128
€ 992 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Volkswagen Golf R32 3drs DSG

  • Ford Focus RS

  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • Volkswagen Scirocco R

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Ford Focus RS500

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition