Lexus IS-F 5.0 V8

Michel van Breugel - 31 augustus 2008

L-finesse

Niet iedereen kent de IS-serie van Lexus, en als dit brutale monster voorbij rijdt staat menigeen toch wel wat vreemd te kijken. Aan de buitenkant blijft de lijn van deze sportieve gezinswagen relatief discreet, al zal een geoefend oog al snel de verschillen met het oorspronkelijke model opmerken. De motorkap, het radiatorrooster, de voorste spatborden, de bumpers, de zijskirts, de achterspoiler en nog enkele andere elementen werden exclusief ontworpen voor de IS-F in de lijn van Lexus’ stijlfilosofie “L-finesse”. De voorzijde is gekenmerkt door grotere luchtopeningen om de V8 meer koeling te bieden. Hierbij is er in de voorbumper een uitsparing gerealiseerd waarbij de lucht langs de mistlichten naar de remmen wordt geleid. Dit zorgt ervoor dat de grote Brembo worden gekoeld. Een van de opzichtigste, maar niet direct fraaiste, stylingelementen van de IS-F is de wat stompe en hogere motorkap. Dit was noodzakelijk om de V8 in het vooronder te kunnen plaatsen. Deze heeft nu eenmaal meer ruimte nodig dan de zescilinder.

Achter de voorwielen heeft de zijskirt een sleuf die de warme lucht van de remmen weer kan afvoeren. De fraaie lichtmetalen velgen hebben bij de IS-F een maat van 19-inch waarbij de voorbanden 225mm breed zijn en de achterbanden 255mm. Overigens is ieder velg anders dan de andere, wat onder andere te maken heeft met de koeling van de remschijven. Ook aan de achterzijde is duidelijk te zien dat de IS-F wat uitgeklopt is. Op de achterklep is een kleine spoiler gemonteerd om meer downforce te creëren. De achterbumper is wel het meest besproken element van deze snelle Lexus, hij herbergt namelijk vier uitlaatuiteinden welke schuin boven elkaar staan, twee aan twee aan elke kant. Een opvallend design, deze hadden we nog niet eerder gezien in autowereld. Het geeft de achterzijde een ontzettend “dik” aanzien. Het is alleen jammer dat je, wanneer je goed kijkt, ziet dat de grote ‘uitlaten’ eigenlijk alleen een sierstuk zijn dat om de echte, veel kleinere, uitlaten zit. De achterlichtunits zijn ook anders uitgevoerd dan in de standaard IS, en hebben meer rood glas in de unit gekregen. Op de gehele auto zijn diverse “F” logo’s te bespeuren die zijn ware aard aan elke omstander onthult. De auto is niet anoniem te berijden, ondanks dat niet iedereen het model nog kent. In deze zwarte metallic lak, samen met de donkergrijze velgen, is het een ware aandachttrekker. In een witte metaallak zal de opzichtigheid waarschijnlijk nog groter zijn.

423 pk
505 Nm
270 km/h
4,8 s
15,1 (11.4) l/100km
270 g/km
G
22%
€ 38.870
€ 107.080
€ 1.963 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • Mercedes-Benz C 63 AMG

  • 2013 - Lexus IS300h F Sport Line

  • 2011 - Lexus IS-F 5.0 V8

  • 2009 - Lexus IS 250C Executive

  • 2006 - Lexus IS 250 Business Luxury

  • 2006 - Lexus IS 220d Business

  • 2005 - Lexus IS 250 Executive