Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

Harold Rolloos - 26 juni 2008

Magistrale V6

Een direct ingespoten 3.6 V6 met 311 pk, aangedreven op de achterwielen. Dat klinkt bij voorbaat niet alleen magistraal, de motor maakt het ook waar! In deze CTS ligt een heuse beul, die hem het predikaat sportsedan met recht verschaft. Wát een kracht en vermogen. Na het ‘omdraaien van de sleutel’ – die kun je in de Amerikaan immers in je zak houden – komt de zespitter geruisloos tot leven. Het lijkt een mak lammetje, tot je het gaspedaal intrapt. De beul komt tot leven; Cadillac is erin geslaagd om hem een lekkere rauwe grom te geven. Door dat heerlijke geluid uit die twee dikke pijpen ben je wel geneigd fel op te trekken en stevig door te rijden.

Nul tot honderd doet de CTS in een ruime zes seconden en de top ligt op een respectabele 249 kilometer per uur. Het Leeuwardense CJIB zal blij met je zijn wanneer je deze auto aanschaft. Toch kan je met de Amerikaan ook heerlijk rustig rijden, onder andere dankzij de simpel te bedienen cruise control op het stuurwiel. Bovendien blijft de motor rond de 120 ook heerlijk stil. Dat komt het brandstofverbruik ook nog eens ten goede, want met 13,5 liter op honderd kilometer is de CTS niet bepaald de zuinigste auto. Dat kan best zuiniger met een rustige rijstijl natuurlijk, maar dan mis je wel die heerlijke V6 die zich roert. Naast het verbruik kun je nog veel meer informatie inwinnen via de boardcomputer, die echter lastig te bedienen is. De knoppen zitten links achter het stuur weggestopt en je moet ver met je armen strekken voor de gevraagde info.

De Cadillac ligt als een blok op de weg, lekker strak, stabiel en weinig neiging tot onderstuur. De CTS is trouwens ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar, hoe zal dat wel niet rijden? De vering is stug, maar blijft comfortabel. Opvallend is de kleine draaicirkel voor een auto van dit formaat. De besturing is indirect en de Amerikaan wil in de bochten wel eens wielspin geven. Op zo'n moment gaat het elektronisch stabiliteitssysteem zijn werk doen. Doordat de CTS laag ligt, merk je ook bij hoge snelheden weinig van windgeruis, dat allemaal langs de gestroomlijnde koets gaat. Te hard over een verkeersdrempel gaan merk je trouwens ook, alleen dan op een minder prettige manier. Al met al beschikt de Caddy over prima rijeigenschappen, voor een auto in deze klasse is het zelfs sportief.

311 pk
374 Nm
249 km/h
6,3 s
13,5 (12) l/100km
285 g/km
G
22%
€ 49.990
€ 71.910
€ 1.318 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Infiniti M37S Premium

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

  • BMW 5 Serie 530d High Executive

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • 2014 - Cadillac CTS 2.0T Premium

  • 2010 - Cadillac CTS-V Coupé

  • 2005 - Cadillac CTS 3.2 Elegance