Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

- 12 juni 2008

Soepel

Onze testauto is gezegend met de sterkste dieselmotor: de 2.7 HDiF met een vermogen van 204pk en een koppel van 440nm. Deze krachtbron levert Peugeot sinds 2005 en is het resultaat van een samenwerking met Citroën en Ford. De 2.7 diesel is daarom te vinden in diverse Citroëns en in modellen van Fords voormalige dochtermerken Jaguar en Land Rover. Hij is standaard gekoppeld aan een zestraps automaat, die uit de schappen van het Duitse ZF komt en bijvoorbeeld ook voor de Audi A6 en BMW 5 Serie wordt gebruikt. Op papier lijkt deze 607 een gewaagde concurrent voor de Duitse concurrenten, maar hoe verhoudt hij zich in de praktijk tot deze auto’s?

Qua motorisering kan hij goed meekomen met de Duitsers. De 2.7 HDiF is niet alleen sterk, maar vooral ook soepel. Dankzij de dubbele turbo komt het vermogen heel geleidelijk vrij en is er geen turbogat voelbaar. Doordat het zo makkelijk gaat, lijkt het alsof je niet hard optrekt, terwijl de snelheidsmeter wel steeds hogere getallen laat zien. De automaat doet fijn zijn werk, maar het had nog wat fijner gekund. Zo lijkt hij soms te twijfelen in welke versnelling hij wil rijden en ook heeft de kickdown een ‘denkmomentje’ nodig. Dat denkmomentje heeft de E-klasse bijvoorbeeld ook, maar de 5 Serie weer niet. Ondanks de minpuntjes is de zestraps automaat wel een grote vooruitgang ten opzichte van de oude viertraps versie.

Voor een potje sportief sturen ben je bij de 607 aan het verkeerde adres. Natuurlijk kun je vanwege het forse formaat en dito gewicht geen wonderen verwachten, maar het is vooral het onderstel dat hier debet aan is. Het voelt nogal week aan, de auto neigt bovendien vaak naar onderstuur en de voorwielen kunnen het motorvermogen eigenlijk net niet goed op de weg krijgen. Vanzelfsprekend staat er een heel arsenaal aan elektronische hulpmiddelen klaar om de auto te corrigeren, maar ideaal is het niet. Rijden met de 607 is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel. Zo is het comfort op snelwegritten uitstekend. Verder hebben de schokbrekers een sportstand, waarmee het weke gevoel grotendeels verdwijnt.

204 pk
440 Nm
230 km/h
8,7 s
onb (8.4) l/100km
223 g/km
G
22%
€ 42.050
€ 64.550
€ 1.183 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Volvo S80 2.5T Summum

  • Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • Infiniti M37S Premium

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

  • BMW 5 Serie 530d High Executive