Opel Meriva 1.6 Twinport Cosmo

Pawel Piotrowski - 20 mei 2008

Aangename reisgenoot

Het is best plezierig om met de Meriva 1.6 op stap te zijn. De 105pk sterke Twinport motor sleurt de Meriva in een acceptabele tijd naar hogere snelheden. Het is wel nodig om de vaart er in te houden, met zijn koppel van 150Nm is de 1.6 motor zeker geen koppelbeul. Daarnaast houdt de motor niet zo van lage toerentallen, onder de 2.000tpm zijn er duidelijk wat resonanties hoor- en voelbaar. Maar boven deze grens komt de motor langzaam tot leven, zonder al te nadrukkelijk tot het interieur door te dringen. De Meriva hangt dan goed aan het gas, en met enige geforceerde wil zijn dan zelfs sportieve aspiraties af te dwingen! Dat is toch wel opmerkelijk voor een mini-MPV, maar echt verder dan deze sportieve aspiraties komt het niet. Ten eerste mist de motor uiteindelijk toch wat power, ten tweede gooit de versnellingsbak wat roet in het eten. Deze schakelt namelijk te hakerig om snel en vloeiend te kunnen overschakelen naar een hogere versnelling. Het derde verzet van deze vijfbak is nog het meest irritant, de pook loopt bij het inschakelen van dit derde verzet namelijk regelmatig helemaal vast in de hakerige wirwar. Gelukkig laat de koppeling zich wel kinderlijk eenvoudig bedienen, deze is zo afgesteld dat de kans op een afslaande motor nihil is. Echt bejaarden-proof dus, al is een trefzekere hand bij het schakelen wel een vereiste.

Het weggedrag van de Meriva heeft dezelfde sportieve ambities als de motor. Het onderstel is voelbaar stevig afgestemd, maar echt oncomfortabel is het ook weer niet. Deze stevige demping werkt wel positief bij aan het voorkomen van overhellen, want daar heeft de Meriva verrassend weinig last van. Dit geringe overhellen zorgt wel voor een verleiding om wat sneller dan normaal door bochten te rijden, en dat kan het onderstel prima aan. Uiteindelijk wil de voorkant wel vooruit in plaats van de bocht om, maar zulke hoge bochtsnelheden zullen onder normale omstandigheden niet gauw voorkomen. Het stuur zelf stamt nog van de Corsa C af, maar het voelt prettig aan in de bediening. De bekrachtiging is wel aan de stevige kant, het contact met de weg is echter zeer goed. Echte zin om stevig door de bochten te rijden ontstaat er echter desondanks niet, daarvoor is het uitzicht schuin naar voren ronduit te belabberd voor; De dikke A-Stijl ontneemt te veel overzicht voor snel genomen bochten.

De sportieve ambities van motor en onderstel zie je terug aan de pomp. Bij een wat stevigere rijstijl stijgt het verbruik van de 1.6 Twinport motor aan tot zo’n 7,5 liter per 100 kilometer. Dat is eigenlijk überhaupt niet zo’n slechte waarde voor de 1.275 kilogram zware Meriva, ware het niet dat Opel een gecombineerd verbruik van 6,7 liter per 100 kilometer aangeeft. Maar Opel zou Opel niet zijn als dit opgegeven verbruik niet haalbaar zou zijn, het merk is immers bekend geworden met zijn zuinige Ecotec motoren. Zodoende kwamen we gedurende een besparende rit tot een minimaal testverbruik van slechts 5,9 liter per 100 kilometer. Het nadeel is wel dat je bij zo’n rijstijl als een vrek met je neus op de cijfertjes van de boardcomputer moet letten en snel moet opschakelen, want echt makkelijk is het behalen van deze waarde niet.

105 pk
150 Nm
181 km/h
13,3 s
7,5 (6.7) l/100km
161 g/km
G
22%
€ 17.795
€ 25.650
€ 470 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Lancia Musa 1.4 16v Platino

  • Peugeot 1007 1.4 HDi Sporty

  • Nissan Cube 1.6 ZEN

  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun

  • Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura

  • 2010 - Opel Meriva 1.3 CDTi ecoFLEX Cosmo