Dodge Avenger 2.0 SE

Harold Rolloos - 1 mei 2008

Just cruisin'

Als je achter het stuur van de Avenger zit, geeft dat een ‘King of the road-gevoel’. Een grote Amerikaan onder je kont, dat schept veel rijverwachtingen. Wat betreft de afmetingen kan er makkelijk een dikke V8-motor in, maar deze Dodge is voorzien van een bescheiden 2.0 viercilinder, die 159 pk levert. Verwacht geen dikke roffel bij het starten of denderende tussensprints. Hoewel hij er een topsnelheid van 200 uitperst – van nul tot honderd ga je in elf seconden – is deze auto gemaakt om te cruisen. Heerlijk, over de highway, ehm snelweg, met de cruise-control op 120 en relaxen maar. Een échte Amerikaan dus. Bovendien genoeg vermogen om nog steeds aardig mee te komen met de rest van het verkeer. Wel wordt de motor boven de 120 vrij rumoerig.

De besturing is strak en de auto reageert direct. Het schakelen met de vijfbak gaat zwaar, maar hij pakt wel goed. Even een kwestie van wennen, maar na een tijdje rijden ga je het zelfs waarderen. Tijdens het nemen van bochten ligt de Avenger goed op de weg en moet je er veel moeite voor doen om hem eruit te krijgen, dankzij de standaard ESP. Tijdens onze test reed de Dodge gemiddeld zo’n 1 op 11, niet superzuinig, maar zeker geen slurper, zoals vaak over Amerikanen beweerd wordt. Dat verbruik moesten we overigens nog op de oude manier uitrekenen, want een boordcomputer ontbreekt op de standaardversie. Jammer, zeker in dit groene tijdperk.

156 pk
190 Nm
200 km/h
11,2 s
8,8 (7.8) l/100km
185 g/km
F
22%
€ 22.900
€ 29.128
€ 534 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Chevrolet Epica 2.5 Executive

  • Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • Kia Magentis 2.0 CVVT EX

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort