BMW 1 Serie Coupé 123d High Executive

Michel van Breugel - 11 januari 2008

Rood verheerst

Binnen in de '1' gaat het er ook sportief aan toe. De sportstoelen nodigen duidelijk uit om er eens lekker voor te gaan zitten, wat wordt veraangenaamd door de vele instelmogelijkheden die deze stoelen bieden. Tijdens bochtenwerk blijf je prima op je plek door de dikke wangen die het zitvlak ook echter wat benauwen. De stoelen in dit testexemplaar zij voorzien van een stof-/ledercombinatie van rood en zwart. De zit is laag wat je vooral merkt bij het in- en uitstappen. Samen met de grote portieren is dat even wennen. Het goed gevormde compacte stuurwiel dat BMW in deze Coupé monteert benadrukt het sportieve gevoel. Het stuur is dik en ter hoogte van de duimen is een extra verdikking aanwezig voor meer grip. De klokkenwinkel achter het stuurwiel is eenvoudig van opzet maar juist daardoor duidelijk afleesbaar. De middenconsole straalt vooral zakelijkheid uit. Het is niet overdreven druk met knopjes en draaiknoppen, alleen het broodnodige is aanwezig. Uiteraard worden in de gereden versie diverse zaken ondergebracht in het iDrive systeem waaronder de navigatie, boordcomputer, de klimaatbeheersing en het entertainmentsysteem. Dit is te bedienen met de draaiknop bij de versnellingspook. Onder het geïntegreerde navigatiescherm vinden we de links en rechts gescheiden climate control en daaronder de audiobediening indien je geen gebruik wil maken van iDrive. Verder valt voorin op dat de bergruimte matig is. De portiervakken zijn niet overdreven groot, zo ook het handschoenenkastje. Onder de middensteun lijkt een opbergvak te zitten, echter is deze erg ondiep zodat men hier ook weinig in kan opbergen. In de middensteun is overigens een MP3/iPod-aansluiting te vinden en een Bluetooth-carkit hoort in dit testexemplaar ook tot de uitrusting.

De in 2007 gelanceerde driedeurs variant van de 1 Serie werd al niet geroemd door zijn ruimte achterin, in de Coupé is het niet veel beter. Er kan zelfs gesuggereerd worden dat de ruimte op de achterbank nog kleiner is dan bij de driedeurs '1'. De 1 Serie Coupé is eigenlijk een 2+2-persoons auto, waarbij de achterpassagiers geen lange benen moeten hebben. Er zit echter wel een volwaardige achterbank in de Coupé, maar lange trips met drie passagiers is niet aan te raden. Al helemaal niet gezien het feit dat er middenin bekerhouders zijn gesitueerd en dit eigenlijk niet als volwaardige zitplaats gerekend moet worden. Ook het ontbreken van achterportieren is een handicap bij het in- en uitstappen, echter kies je natuurlijk niet voor niets voor de charme van een Coupé. Het ontbreken van de derde deur is een handicap bij het inladen van grote bagages. De bagageruimte heeft overigens nog een behoorlijke inhoud met zijn 370 liter. Daarmee is deze zelfs 10% ruimer dan zijn 3/5-deurs naamgenoot. De afwerking is hier wederom prima voor elkaar.

204 pk
400 Nm
238 km/h
7,0 s
7,2 (5.2) l/100km
138 g/km
G
22%
€ 37.050
€ 56.521
€ 1.036 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

  • 2020 - BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • 2015 - BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • 2012 - BMW 1 Serie 114i Business +

  • 2011 - BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • 2008 - BMW 1 Serie Cabrio 125i High Executive

  • 2007 - BMW 1 Serie 118i High Executive