Volkswagen Touareg 4.2 V8

- 16 september 2007

Machtsvertoon

Er zijn natuurlijk verschillende aspecten aan het exterieur die verraden dat het hier om de uitvoering met veel cilinders gaat, simpelweg omdat de grotere motoren nu eenmaal wat dikker worden uitgevoerd. De V8-badge is niet het enige dat verraad dat we hier met een achtcilinder benzine te maken hebben, want als we de Touareg starten dan hoor je daar het vertrouwde geluid van een heuse V8. Toch is het geluid naast kenmerkend ook nog wel bescheiden te noemen wanneer de motor stationair of op lage toeren draait. De auto reageert wel wat gevoelig op het gaspedaal, op zich is daar wel mee om te gaan, maar bij bijvoorbeeld een vervelende, steile drempel kan het wel vervelend zijn dat je door de deining van de auto het gas weer licht beroerd. Het gevoel dat je krijgt wanneer je zo’n Touareg bestuurt, past absoluut in de categorie ‘King of the road’. Ook met de luchtvering in de laagste stand heb je een zeker overzicht en in combinatie met een luxe interieur en het heerlijke cruisende karakter van de auto heb je het gevoel dat niemand je wat kan maken. Het vermogen lokt totaal niet uit tot agressief rijgedrag. Integendeel zelfs. Dit neemt niet weg dat de auto er niet mee overweg kan. Met één voetbeweging is de Touareg plotseling niet meer de comfortabele, gemoedelijke auto waar je tot dan toe in verkeerde. Zelfs bij een gangetje van 100 km/u zet de auto een gigantische versnelling door eerst twee of soms drie verzetten terug te schakelen. Onder het genot van een prachtige V8-roffel draait de motor zijn toeren steeds tot in het rode gebied. De koek is niet gauw op en ondanks zijn gewicht en grootte zou een topsnelheid van 234 km/u haalbaar moeten zijn.

De automaat schakelt met zijn zes versnellingen soepel op als deze in de standaard Drive-stand staat. De Sport-stand laat de motor wat meer toeren maken, wat goed merkbaar is bij snelwegsnelheden, want in de S-stand is slechts de vijfde versnelling geselecteerd, terwijl de D-stand al lang en breed in de zesde versnelling zit.

Tussen de voorstoelen bevindt zich nog een draaiknopje waarmee de demping ingesteld kan worden. Je kan kiezen tussen de standen sport, auto en comfort. Het verschil is merkbaar, maar om in de termen te blijven: het verschil is niet schokkend. Als je dan verschillende mogelijkheden hebt, zou je ook verwachten dat de mogelijkheden ver genoeg uiteen liggen om echt iets extra’s te bieden. De standen liggen nu allemaal nog veel te dichtbij comfort. Het sturen is ook op datzelfde comfort ingesteld. Het draaien gaat relatief licht en er zit wat veel speling op het stuur. Op zich is het niet onoverkomelijk, aangezien de Touareg natuurlijk geen razendsnelle bochten hoeft te kunnen draaien, maar wat mij betreft bijten comfort en direct stuurgedrag elkaar niet, dus dat laatste had best gemogen.

Zoals eerder gezegd beweert Volkswagen dat de Touareg over goede terreincapaciteiten beschikt. Nu is het lastig om in Nederland veel verder te komen dan wat blubber of een enkel heuveltje. Nu kan ik wat dat betreft ook zeggen dat de Touareg hier echt geen moeite mee heeft. Zelfs niet met asfaltbanden die om het lichtmetaal lagen. Toch is er het volste vertrouwen dat deze Volkswagen, wellicht mét terreinbanden, echt wel in staat is tot enkele trucjes waar de concurrentie achter moet blijven. Met een lage gearing en tot 30 cm bodemvrijheid heb je al heel wat om handen. Neem daarbij nog de nodige elektronica die je kunnen ondersteunen en dan is het best aannemelijk dat de Touareg een klimvermogen heeft van 45° (nota bene 100%) en een waaddiepte van bijna 60 cm.

Tijdens de testperiode is er ondanks dat er naar verhouding veel snelweg is gereden toch nog een verbruik van 13,6 liter per 100 km uitgerold. En dat is natuurlijk best fors. Zeker omdat dit nog best op kan lopen als er meer stadsritjes worden gemaakt. Er is tijdens de test gebleken dat het verbruik dan maarzo op kan lopen richting 18 liter per 100 km. Als je zo nu en dan weer bij de pomp staat om je 100 liter metende brandstoftank weer bij te vullen, dan ben je je er weer van bewust dat je een zware auto met dito motor bij je hebt. En dat is wel weer eens pijnlijk.

350 pk
440 Nm
234 km/h
7,5 s
13,6 (13.8) l/100km
329 g/km
G
22%
€ 59.990
€ 115.390
€ 2.115 / maand
€ 372 - € 426 / kwartaal
  • Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro Line +

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • Cadillac SRX 4.6 V8 Sport Luxury

  • BMW ActiveHybrid X6

  • Infiniti FX 30d S Premium

  • 2019 - Volkswagen Touareg 3.0 TDI Atmosphere

  • 2013 - Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line Edition