Alfa Romeo GT JTDm 16V Q2

Jan Westerhof - 27 juli 2007

Potent en sierlijk in balans

Men kijkt naar de GT en ziet een evenwichtig ontwerp. De auto is vanuit geen enkele hoek uit proportie en er zullen weinig mensen zijn die de GT als lelijk beschouwen. Je ziet de uitgeklopte spatborden die 18 inch velgen en banden omvatten en de hiertussen getrokken dorpel, die de auto een krachtig frame verschaft. De koets daarentegen is veel ranker van vorm. Vooral de lijn onder de zijruiten en het gedeelte achter de B-stijl zijn van een schitterend allooi. Het gebalanceerde samenspel tussen deze slanke koetsdelen en de gespierde basis zorgen ervoor dat de auto eruit ziet als een knappe atleet in een maatpak van Attolini. Complimenten aan Bertone!

Helaas heeft Alfa Romeo het ontwerp van de GT als Q2 niet basaal gehouden. Het basisontwerp van Bertone is natuurlijk wel overeind blijven staan, maar er zitten nu details op de auto die er eigenlijk niet thuishoren. Het gaat misschien te ver om ze als een blijk van wansmaak te benoemen, maar de chromen accenten die her en der op de GT met het Q2-systeem zitten zijn nu niet bepaald van een subtiliteit die het ontwerp de juiste eer verschaft. Vooral de matchromen spiegels doen denken aan groeperingen waar mensen zich met een GT zeker niet thuis zullen voelen. Ook de velgen van deze conversie zijn zeker niet de mooiste onder een GT. Het ietwat lompe vijfspaaks-design is in mijn ogen een Alfa niet waardig en zal beter staan onder auto’s uit een ander land. Gelukkig biedt het Milanese merk voldoende stijlbewuste alternatieven.

Tot slot twee onbesproken elementen van de GT: de voorzijde en de achterzijde. De voorzijde is typisch Alfa met de fantastische grille en de priemende koplampjes. Ook hier echter weer de chromen sierstripjes, hoewel ze minder storend zijn dan de spiegels. Lopen we vervolgens door naar de achterkant dan zien we toch weer een misser. De kleine achterlichtjes zijn weliswaar een fantastische vondst, maar door de beperkte ruimte moesten er lichtjes in de onderzijde van de bumper worden geplaatst. Daarnaast herbergt de onderzijde van diezelfde bumper een afdekplaatje voor een eventuele uitlaat aan de andere kant. Jammer dat er op die manier naar oplossingen wordt gezocht, maar gelukkig doen ze weinig afbreuk aan de gehele auto.

150 pk
305 Nm
209 km/h
9,6 s
6,5 (6.7) l/100km
159 g/km
G
22%
€ 30.495
€ 41.105
€ 754 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Mazda RX-8 Renesis

  • Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • Audi TT 2.0TFSI Pro Line

  • 2005 - Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16v Distinctive