Peugeot 1007 1.6 16v 2-tronic Sporty

- 1 juli 2005

Het interieur

Zoals meestal bij dit type autootjes zit je vrij hoog en rechtop. De zitpositie is vrij goed af te stellen met de verschillende hendels en draaiknoppen. De stoelen zelf zitten ook best aardig en geven ook goede steun aan de zijkant van benen en rug. Het dashboard is erg diep, maar dat zal ook weer te maken hebben met het met het type auto, de verschillende knoppen en hendels zitten zoals je van een groot automerk mag verwachten allemaal op logische plekken.
De auto laat qua afwerkingsniveau de indruk achter dat we hier met kwaliteit te maken hebben. Ik moet echter wel even fronsen als ik zie dat in de bijrijdersportier een stuk kunstof van de afwerking al ontbreekt en dat je zo tegen de binnenkant van de deur aankijkt. Niet erg netjes voor een demomodel.
Peugeot heeft als één van de speciale eigenschappen van dit model het 'Caméléo-interieur' bedacht. Het idee is simpel: ben je blauwe interieur een keertje zat, dan haal je bij de peugeotdealer een nieuwe interieursetje in een andere kleur en je vervangt de zittingen, ventilatieroosterringen (3x woordwaarde), deurbekleding en dashboardmatjes. Een leuk idee, maar ik heb toch wel mijn twijfels wat dit doet met een auto na vijf jaar... Want zal de ritssluiting bij de stoel waar je continu op zit het na zo'n periode nog goed doen? Of het klitteband (!) op het dashboard? Ik hou mijn hart vast.
De ruimte in deze kleine 'ruimtewagen' valt mij erg tegen. Natuurlijk zit je voorin goed, maar achterin?! In de standaardopstelling heb je achterin nauwelijks beenruimte en de kofferruimte is erg klein. Nu kun je de stoelen achterin naar voren schuiven voor wat meer kofferruimte, maar dan moet je geen passagiers meenemen of ze moeten door hun yogatherapie in staat zijn hun benen de hele rit in hun nek te houden.
Naast de grootte van de kofferruimte valt mij de hoge tildrempel ook op. Bij een auto waar zo intensief over de instap is nagedacht is dit aspect vergeten. Een beetje jammer voor de mensen die zo'n auto juist vanwege hun fysieke gesteldheid zouden willen aanschaffen.

110 pk
147 Nm
190 km/h
11,8 s
onb (6.6) l/100km
156 g/km
G
22%
€ 16.935
€ 20.700
€ 380 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Nissan NOTE 1.6 First NOTE

  • Daihatsu Materia 1.5 Soul

  • Mazda 2 1.4i Première

  • Fiat Idea 1.4 8V Actual Plus

  • Lancia Musa 1.4 16v Platino

  • Opel Meriva 1.6 Twinport Cosmo

  • 2006 - Peugeot 1007 1.4 HDi Gentry

  • 2006 - Peugeot 1007 1.4 HDi Sporty