Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

Gert Timmerman - 25 april 2007

Het interieur

Door via de solide handgrepen de deur te openen komen we in de C4 Picasso terecht. Er zijn een paar dingen die direct opvallen. Als eerste het geweldige panoramische voorraam. Wat een licht komt er in de auto terecht: geweldig! Als tweede valt op dat het dashboard grotendeels gelijk is aan dat van de normale C4. Het heeft hetzelfde stuur met de kern die niet meedraait en de klokkenunit is vrijwel gelijk aan de C4. Ook heeft Citroën rekening gehouden met de historici en citrofielen onder ons. De pook van de automatische versnellingsbak heeft erg veel weg van de pook van de halfautomaat uit de Citroën DS.

De stoelen die in onze uitvoering zitten zijn goed en geven goede steun aan de zijkanten van je rug. Ze zijn ietswat hard, maar toch comfortabel. Het overzicht wat je hebt op de bestuurdersstoel is werkelijk formidabel. Door al het glaswerk kan je alles buiten goed zien en via de grote buitenspiegels zie je werkelijk alles wat achter je en naast je is. Heel slim is het tweede kleine achteruitkijkspiegeltje waar je je kroost op de achterbank in de gaten kunt houden. En dan over de opbergmogelijkheden: een kast van de IKEA valt totaal in het niets. Als je geen kinderen hebt (en dus geen speelgoed, knuffels en dergelijke) zou ik niet weten wat je met alle bergruimte moet doen. Een nadeel is dat sommige onderdelen van het dashboard en de deurpanelen iets te plastic lijken en zijn.

Vanuit de stoel van de piloot zijn alle knopjes goed zichtbaar en te bedienen. Wel raad ik aan om eerst een week op de oprit alle knopjes te proberen, want al rijdend zit je al snel te veel naar de knopjes te kijken in plaats van de weg. Een grote fout kwam ik tegen bij de boordcomputer. Op het stuur zit een soort van scrollwiel waar je door alle opties heen kan lopen. Maar als je met dat scrollwieltje naar beneden wilt, ga je in het menu juist omhoog en vice versa. Stel je maar eens voor dat de muis alle tegenoverstaande richtingen op ging, je zou stapelgek worden.

110 pk
240 Nm
180 km/h
14,4 s
onb (5.7) l/100km
150 g/km
G
22%
€ 24.990
€ 33.780
€ 619 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • 2013 - Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 Business

  • 2013 - Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business

  • 2011 - Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • 2006 - Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance