Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive

Dennis van 't Kruis - 16 februari 2007

Het rijden

Het omdraaien van de sleutel, ontlokt het typische 1400-geluid van de motor. Niet opvallend sportief, maar toch klinken de paarden die staan te wachten enthousiast en vol ongeduld op het moment dat ze van start mogen. De 1.4 heeft een zeer respectabele renstal met 109 paardenkrachten bij 6.200 tpm en 137 Nm bij 5.000 tpm. Deze cijfers zijn genoeg om de 1.163 kg wegende Koreaan in 11,6 seconden naar de honderd kilometer per uur te helpen. Deze getallen tonen ook dat de zuigers met een hoge regelmaat van onderen naar boven worden bewogen en dat gaat inderdaad gepaard met de nodige geluidsproductie. Dit verdwijnt zodra de auto op snelheid ligt. Hoewel de acceleratie energiek aanvoelt, heb je toch wel het gevoel dat je met een vrij zware auto onderweg bent, en dat gevoel blijft als je een aantal bochten sportief neemt. Het gevoel van gewicht werd voornamelijk veroorzaakt doordat de testauto opvallend zwaar stuurde. Het was soms net of de elektrische stuurbekrachtiging het werk bijna volledig aan de bestuurder overliet. Navraag bij de verkoper leverde niet echt een verklaring op voor deze bevinding. Hooguit dat de versheid van het exemplaar er iets mee van zou kunnen hebben en dat het mogelijk dus iets exemplarisch was. De testauto had bij aanvang van de proefrit niet meer dan 66 kilometer op de teller staan. Ondanks het zwaardere sturen liet de nieuwe Kia zich probleemloos door de smalle straten van het Noord-Hollandse Enkhuizen leiden.

In die setting mocht, of eigenlijk moest ik ook voor het eerst eens een echte noodstop met een testauto doen. Waar ik normaliter vanaf een snelheid van 100 km/uur vol in de remmen ga, moest ik nu bij de veel lagere snelheid van nog net geen 40 km/uur ingrijpen, omdat er eerst een bal en direct daarna een spelend kind voor de auto langs schoten. Het wegdek ter plaatste bestond uit, in visgraatmotief gelegde, straatklinkers die nat waren van een regenbui eerder op de dag. De omstandigheden zorgden ervoor dat de banden de grip op de weg heel even verloren en de auto kwam blokkerend tot stilstand. Gelukkig wel ruim op tijd voor het spelende kind. Naderhand heb ik onder de normale omstandigheden, toch nog een gesimuleerde noodstop uitgevoerd en hoewel ook op die plek de ondergrond nat was, bleek de ABS nu wel volledig in staat om de auto zonder problemen tot stilstand te krijgen.

Het onderstel is stevig afgeveerd, zelfs deze bescheiden gemotoriseerde versie wil, ondanks het hierboven gememoreerde gewicht, toch best hard een bocht door. Op de minirotonde zoekt hij natuurlijk de buitenzijde van de bocht, maar dit gedrag laat zich simpel en doeltreffend corrigeren door de voet iets van het gas te liften. Het lag vooral aan de veiligheidsgordels dat ik het gevoel had, dat ik bijna van de stoel afgleed. Tijdens enkele momenten leek dit beschermingsmiddel zijn vasthoudende taak te vergeten. Mogelijk dat door de nieuwigheid het materiaal nog te glad was. Een ritje op een bochtig weggetje lijkt het of de Cee’d niet eens een begin van moeite heeft, om de richtingswisselingen te verwerken. Dat belooft wel het een en ander voor de meer potentere uitvoeringen van deze auto.

109 pk
137 Nm
187 km/h
11,6 s
onb (6.1) l/100km
145 g/km
E
22%
€ 16.695
€ 21.368
€ 392 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Opel Astra 1.4 Edition

  • Citroën C4 Berline 1.6 16v Ligne Prestige

  • Ford Focus 1.6i-16V Futura

  • Mazda 3 1.6 S-VT Executive

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Seat Leon 2.0 FSi Sport-Up

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • 2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

  • 2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

  • 2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack

  • 2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack

  • 2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • 2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven

  • 2009 - Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition

  • 2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive

  • 2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive

  • 2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive