Volvo S80 2.5T Summum

Michel van Breugel - 14 november 2006

Het interieur

Het interieur van deze nieuwe S80 heeft een typisch Scandinavisch design met fraaie materialen in verschillende goed gekozen kleurstellingen. De erg goed gekozen kleurstelling in deze testwagen valt meteen op (anthracite black interieur met sandstone beige lederbekleding). Dit testexemplaar is tevens voorzien van een aluminium inleg op het dashboard, tunnelconsole en ventilatie uitstroomopeningen. Zonder meerprijs kan hier ook voor houtinleg, genaamd ‘Classic Wood’, gekozen worden.

De duidelijk afleesbare wijzerplaten zijn een lust voor het oog. Ze stralen rust uit en geven een juist karakter aan het geheel. Er zijn overigens maar twee tellers te zien; een toerenteller en snelheidsmeter. Middenin de toerenteller zijn digitaal de kilometerstand, snelheid (cruise control) en tankinhoud af te lezen, in de toerenteller de buitentemperatuur en de versnelling. Door deze opzet missen we helaas de temperatuurmeter voor de motor. De kunst van het weglaten vinden we ook in de platte middenconsole (à la S40/V50), die de bedieningscentrale van de auto vormt. Na een betere bestudering blijkt de ‘waterval’ middenconsole toch dikker en anders gevormd te zijn dan de middenconsole uit de eerder genoemde andere modellen van Volvo. Met duidelijke symbolen worden de functies van de verschillende knoppen, waaronder de climate control, aangegeven. Ook de overige functies bedienen zich zeer fijn met de tiptoetsen op de middenconsole. Alles zit op de goede plaats waardoor de functies bijna blindelings bediend kunnen worden.

Volvo heeft een naam hoog te houden op het gebied van stoelen. Ook de S80 heeft weer meubilair waar je na een lange, vermoeiende dag heel erg ontspannen van wordt. Een kleine kanttekening moet er bij de voorstoelen wel gemaakt worden; het zitvlak is voor langere personen wat aan de korte kant, , tevens is de rugleuning ook wat aan de korte kant waardoor de hoofdsteun laag zit gepositioneerd. Jammer, want voor de rest zijn het goed verstelbare en perfect ondersteunende stoelen, waarbij in deze Summum de bestuurdersstoel ook nog eens elektrisch bedienbaar is (met geheugen voor stoel en spiegels). Het zicht en de ruimte, wanneer er op de bestuurdersstoel wordt plaatsgenomen, is uiterst positief. Bewegingsvrijheid te over, en er kan kinderlijk eenvoudig een goede zithouding gevonden worden. Achterin de S80 zit je uitstekend met genoeg ruimte en een hoogstaand comfort. Ondanks de snel aflopende daklijn is er voldoende hoofdruimte achterin. De beenruimte viel persoonlijk iets tegen, in deze klasse verwacht je toch een behoorlijk beenruimte maar dat was er niet. Achter jezelf plaatsnemend (lengte testrijder 1.90m) was er niet meer dan vijf centimeter tussen de achterkant van de stoel en knieën.

De kofferruimte is met zijn 480 liter niet bijzonder groot voor een sedan in deze klasse. De toegang tot deze ruimte is helaas ook niet al te ruim, waardoor brede delen niet gemakkelijk te vervoeren zullen zijn. De in delen neer te klappen achterbank is netjes te ontgrendelen vanuit de bagageruimte waardoor de bagageruimte vergroot kan worden.

200 pk
300 Nm
230 km/h
8,0 s
onb (10.5) l/100km
244 g/km
G
22%
€ 44.000
€ 60.595
€ 1.111 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Cadillac CTS 3.2 Elegance

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

  • Hyundai Grandeur 3.3i V6 StyleVersion

  • 2012 - Volvo S80 D5 Geartronic Summum

  • 2010 - Volvo S80 1.6D DRIVe Momentum