Kia Carens 2.0 CRDi EX

- 28 oktober 2006

Het interieur

De binnenkant van de Carens geeft direct een degelijke indruk als je de eerste blik naar binnen werpt. Nette materialen, overzichtelijke indeling en een prima afwerking zijn de kernwoorden die mij direct te binnen schieten. De hooggeplaatste middenconsole met versnellingspook is natuurlijk karakteristiek voor dit type auto. De bekende knoppen voor bediening van audio en airco bevinden zich op die plek en daar blijft het ook bij. Er lijkt duidelijk gekozen voor eenvoud en doelmatigheid en Kia is erin geslaagd om het toch niet tot een saai geheel te laten verworden. De gebruikte materialen en kleuren zijn daar mede verantwoordelijk voor.
De klokkenwinkel is al even doelmatig ingericht. Duidelijk afleesbaar met de snelheidsmeter in het midden. Persoonlijk vind ik wel dat de looks van de meters wel wat minder chique overkomt dan de rest van het dashboard. Met name als de verlichting aanstaat hebben de meters een wat goedkope uitstraling ten opzichte van bijvoorbeeld de middenconsole, zonder dat ik daarmee een kwalitatief waardeoordeel wil gegeven. Het massieve stuur ligt lekker in de hand en is voorzien van bediening voor cruisecontrol. Het is ook mogelijk om de audiobediening in het stuur te integreren en dat is in de geteste versie niet gebeurd. En dat is een gemis, niet zozeer omdat de bediening niet aanwezig is, alswel omdat de uitsparingen wel gemaakt zijn en dat er op knoppen gelijkende stukjes plastic ingezet zijn. Je wordt er continu op gewezen dat je die optie niet besteld hebt.
De stoelen zijn, net als het dashboard, ingesteld op een hoge zitpositie en hebben een comfortabel karakter. De materialen zijn ook hier netjes en tijdloos. De stoelen zijn geheel grijs, maar door op het midden gebruik te maken van een een grove structuur ogen ze toch niet saai. Dezelfde combinatie is ook bij de bankjes achterin gebruikt. Op de eerste bank is een prettige hoeveelheid ruimte aanwezig voor hoofd en benen. Je hebt geen moment dat je ook maar (bijna) in contact komt met andere interieurdelen. Wel is de zitting van het bankje wat kort en daardoor mis je toch net wat comfort om echt lekker te kunnen zitten. Het achterste bankje is bedoeld voor kleinere kinderen. Al ligt de vloer echt wel een stukje lager dan de onderkant van de zitting (wat bij sommige zevenzitters zelfs nog niet zo is), is de ruimte toch niet geschikt voor volwassenen of grote kinderen. Overigens worden de passagiers, tot aan de achterste zitrij toe, voorzien van opbergvakjes en bekerhouders. Het spreekt voor zich dat de bagageruimte met alle zitplaatsen in gebruik niet heel groot is in verhouding tot het formaat auto, maar met de goed te verstellen en neer te klappen bankjes is een zee van ruimte te creëren, zolang je maar niet alle zitplaatsen nodig hebt.

140 pk
305 Nm
187 km/h
11,0 s
onb (6.2) l/100km
165 g/km
G
22%
€ 22.995
€ 31.020
€ 569 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

  • 2013 - Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack

  • 2013 - Kia Carens 2.0 GDI Super Pack Premium