Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

Arno Lommers - 8 september 2006

Het rijden

Klik-klik, de zestraps automaat in D en het rempedaal loslaten. De C6 komt beheerst op gang en bij het kleinste toefje gas komt er al aardig gang in deze kolos van 4 meter 90 lang en met een kentekengewicht van 1.846 kg. De 2.7 V6 HDi-motor met roetfilter levert 208 pk en 440 Nm. Hij roffelt zachtjes voor zich uit en laat zich wat meer horen als de kickdown ingeschakeld wordt. Het banden- en windgeruis zijn hierdoor, vooral langs de A-stijlen, opvallend aanwezig. De automaat kent een handschakel functie, maar die is feitelijk overbodig omdat de bak zelf de juiste versnelling selecteert. Alleen bij tussenacceleraties heeft hij een kleine seconde nodig om te reageren en een verzet terug te gaan. Maar desondanks is dit een heerlijke machine, zeker op de snelweg.

Met vloeiende bewegingen draai ik de C6 de rijksweg op, alles gaat verbluffend licht en eenvoudig. Dit gaat wel ten koste van het gevoel want dat is vrijwel afwezig. Goed opletten is het devies, anders gaat de bestuurder al snel zogenaamde zaagbewegingen maken om de auto op de weg te houden omdat de besturing onvoldoende informatie geeft om blindelings op te vertrouwen. De schokdempers kunnen per knopdruk in de sportstand gezet worden, maar dit maakt nauwelijks verschil met de normale, op comfort afgestemde stand.
De dieselmotor zou de C6 in slechts 8,9 seconden naar de 100 km/h moeten laten vliegen en het verbruik dat de fabriek opgeeft ligt gemiddeld op 1 op 11,5. De boordcomputer van de testauto staat op 13,5 liter, wat waarschijnlijk komt door vrij korte stukjes, maar dat is toch 1 op 7,5. Niet erg zuinig dus.
Lange welvingen in het wegdek verwerkt de C6 bijzonder comfortabel, je voelt ze nauwelijks. Daarentegen zijn verkeersdrempels en gaten in het wegdek wel te voelen. Ik had verwacht dat ook dit niet voelbaar zou zijn.

Door de actieve wielophanging helt de koets weinig over. Wat betreft veiligheid is de C6 erg strak afgesteld. Het ESP en ABS komen al vroeg assistentie verlenen en halen meteen de vaart uit de auto. De stabiliteitscontrole is uitschakelbaar wat niet direct een gevaar oplevert, alleen is het fenomeen onderstuur dan sterker aanwezig en hoor je in het goed geïsoleerde interieur de banden zachtjes piepen als het erg hard gaat.
De dieselversies hebben banden in de maat 245/45 R18, dat is één inch groter dan waar de benzine-C6 mee gezegend is, de rede waarom is mij onduidelijk.

Een roetfilter mag dan wel standaard zijn, maar na een minuut of vijf stationair draaien is er toch echt een donkere vlek zicht baar op het asfalt achter de auto. Ik vrees dat diesels toch nog wel wat viezigheid uitstoten en de uitlaatgassen van een moderne zelfontbrander ruiken erg zuur. Maar dit is een discussie die nog lang niet zijn eind nadert. De één zegt dit, de ander dat. Ja, zo kom je er natuurlijk nooit uit.

208 pk
440 Nm
230 km/h
8,9 s
onb (8.7) l/100km
230 g/km
G
22%
€ 55.370
€ 73.305
€ 1.344 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Lexus GS 450h Executive

  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Volvo S80 2.5T Summum

  • 2006 - Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive