Toyota ProAce Verso 2.0 D-4D 122 pk Automaat Dynamic

- 24 oktober 2019

Fijne aandrijflijn

Voor de motorisering van de ProAce zijn er een aantal variaties mogelijk. Wij reden met de nieuwe 122 pk sterke tweeliter dieselmotor, gekoppeld aan een achttraps automaat. Een nadeel van de automaat is wel dat je iets minder kunt trekken dan de handgeschakelde variant, het verschil bedraagt 200 kg. De bak schakelt heel soepel en dankzij het koppel van 340 Nm heb je eigenlijk nooit het idee dat je vermogen tekort komt. Wanneer je even snel wilt inhalen is de bak goed bij de les en weet hij meteen de juiste versnelling te kiezen. Het sturen verloopt licht en is vrij indirect, je merkt dat je meer omwentelingen dan normaal nodig hebt en daardoor heb je ook echt het idee dat je met een grote bus onderweg bent. De ProAce is wel goed te plaatsen in bochten en ligt mooi stabiel op de weg. Het rempedaal is alleen vrij hoog gepositioneerd ten opzichte van het gaspedaal. Je kunt niet direct je voet naar links bewegen om te remmen, want dan zit je tegen de rand van het rempedaal aan. Na een tijdje went dit wel, maar zeker in het begin kan deze positionering voor gevaarlijke situaties zorgen wanneer er plots geremd moet worden. 

Optioneel is de ProAce te krijgen met een hele batterij aan veiligheidssystemen, maar onze testauto had alleen de dodehoekassistent en Brake Assist aan boord. Met name de dodehoekassistentie is bij een bus van dergelijk formaat een uitkomst. Om het inparkeren en manoeuvreren makkelijker te maken, is de bus rondom voorzien van camera's. De 360-graden camera van bovenaf is niet heel bruikbaar omdat het beeld behoorlijk vervormd wordt, maar de rest van de camera's zijn zeer welkom.

Met de dubbele cabine heeft de ProAce Verso nog steeds meer dan genoeg laadruimte. De lengte van de laadvloer tot de achterwand bedraagt 1,7 meter. Bij de Verso is de achterwand gefixeerd voor extra geluidsisolatie, dit betekent dat er geen extra opbergruimte onder de achterbank zit. De breedte van de laadruimte bedraagt 1,6 meter en in de hoogte 1,3 meter. Het maximale wettige laadvermogen bedraagt 995 kg en het volume van de laadruimte bedraagt 4.000 liter. Je levert dus iets meer dan 2.000 liter aan ruimte in ten opzichte van de bestelwagen. Ook ligt het maximaal toegestane laadvermogen zo'n 200 kg lager.

122 pk
340 Nm
185 km/h
0,0 s
7,9 (5.4) l/100km
143 g/km
B
22%
€ 18.195
€ 36.950
€ 677 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Renault Trafic 2.0 EDC L2H1 Luxe

  • Opel Vivaro 2.0D 150 L3H1 Innovation

  • Mercedes-Benz Vito 114 CDI 7G-Tronic Dubbelcabine Lang

  • SsangYong Rexton e-XDi 220 Diesel Quartz

  • Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi 150 S&S Club

  • Nissan NV300 1.6 dCi 145 Crew Cab Optima L2