Volkswagen e-Crafter 35,8 kWh L3H3

- 22 juli 2019

Afwijkend in details

De eerste elektrische personenauto's werden opvallend vormgegeven, om maar duidelijk te laten blijken dat het een elektrische wagen betreft. Werd bij de Nissan e-NV200 deze leer nog toegepast, inmiddels zien we dat het uiterlijk van zowel elektrische personenauto's als bedrijfswagens slechts in details afwijkt van de brandstofauto waarvan ze zijn afgeleid. Dat gaat ook voor de e-Crafter op, want een leek zou de auto niet onderscheiden van de dieselvariant. Er zijn hier en daar badges geplaatst, zoals in de grille, maar de verschillen spatten er niet vanaf. De aangebrachte stickers zijn uiteraard niet standaard, maar maken het voor medeweggebruikers wel duidelijker waarom je op de rechterbaan van de snelweg blijft hangen en zelfs door vrachtwagens wordt ingehaald. De Volkswagen is namelijk begrensd op 90 km/h, waarbij 100 km/h net iets fijner zou zijn op de snelweg.

Standaard heeft de e-Crafter LED-koplampen, die de auto niet alleen zeer goed staan, maar ook een bewonderenswaardige lichtbundel geven. De stalen wielen van de testauto zou je kunnen vervangen voor varianten met wieldoppen, maar eigenlijk vinden we de standaardwielen een stuk stoerder staan. Het Candy White van de testauto is de gratis unilak, maar metallic en parelmoer behoren tot de mogelijkheden.
De e-Crafter is in één grootte te krijgen en dat is de L3H3, wat betekent dat je met een enorme bus te maken hebt. Druist dat niet een beetje in tegen de bewering dat de auto voornamelijk in stadscentra tot zijn recht komt? Ja en nee; hoewel de auto onhandig groot is, blijkt er mede door een fijne acteruitrijcamera en grote spiegels bijzonder eenvoudig mee te manoeuvreren te zijn.

136 pk
290 Nm
90 km/h
10,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 69.100
€ 69.100
€ 691 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Renault Master Z.E. 33 kWh L3H2

  • 2017 - Volkswagen Crafter 2.0 TDI FWD 35 L2H2 Highline