Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16v Distinctive

Dennis van 't Kruis - 23 augustus 2005

Het interieur

Na het openen van de stijlloze, maar stijlvolle deur knalt het rode leer je tegemoet. Volgens de folder zijn er in totaal 11 kleuren leer beschikbaar, maar deze kleurcombinatie is toch de meest gewaagde. De andere kleuren zijn net iets te braaf voor deze auto. De stoelen kwijten zich zeer goed van hun taak om de bestuurder en zijn passagiers op hun plaats te houden. De voorstoelen hebben daarnaast ook nog voldoende lengte in de zitting, waardoor de bovenbenen van de chauffeur op een comfortabele manier worden ondersteund. Het draagt volkomen bij aan het karakter van de auto. De instap naar de achterbank is makkelijk, doordat de voorstoel ruim baan maakt voor de passagier die op de achterbank wil zitten. De beenruimte houdt niet over, maar is voldoende om er een tijdje te vertoeven. Dit is mogelijk doordat de zitting van de achterbank achterover helt. Hetzelfde trucje zag ik ook bij de eerder geteste Mazda RX-8. En net als bij die auto wordt de hoofdruimte voor de achterpassagiers in de GT beperkt door de vormen van het coupédak. De bagageruimte heeft een bruikbare vorm en een redelijke inhoud van 320 liter. Nu even terug naar de voorzijde van de cabine. Daar vinden we een redelijk simpel, maar ergonomisch overdacht dashboard, dat zeer zacht aanvoelt. De gebruikte materialen zien er mooi uit en onderstrepen de air van stijl en klasse. Een minpuntje is de knop van de versnellingspook. Het gebruikte materiaal is erg glad en ligt niet lekker in de hand. Gelukkig bied de optielijst een met leer bekleed alternatief. Een materiaal dat meer dan waarschijnlijk beter in de hand ligt dan de gemonteerde aluminium knop.

165 pk
206 Nm
216 km/h
8,7 s
onb (8.7) l/100km
208 g/km
G
22%
€ 30.580
€ 35.775
€ 656 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda RX-8 Renesis

  • 2007 - Alfa Romeo GT JTDm 16V Q2