Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic

Anton Lefeber - 13 augustus 2006

Het rijden

Naast de designafdeling heeft ook de ingenieurafdeling van Toyota hun werk naar behoren uitgevoerd. De Verso rijdt boven verwachting, ondanks de relatief hoge zitpositie en de hoogte van de carrosserie zijn er nauwelijks negatieve gevolgen voor het weggedrag. Het overhellen van de carrosserie is beperkt, ook bij vlot genomen korte bochten. De afstelling van het onderstel staat zelfs een enigszins sportieve rijstijl niet in de weg. De sportieve huisvader zal zich ook prima kunnen vermaken zonder de familie in de auto. Het gevoel tijdens het rijden geeft de bestuurder vertrouwen in de auto, wat niet onterecht is. Ook het algemene veercomfort is buitengewoon goed. Mede door de relatief lange wielbasis is het comfort ook goed op slechte wegdekken. Korte oneffenheden worden mooi gladgestreken, wat is te danken aan de relatief zachte afstelling van de dempers.

De bedieningsknopjes in het interieur zijn grotendeels intuïtief te bedienen. Voor het bedienen van de hoofdfuncties van de radio hoeven de handen niet van het stuur, al is de plaatsing van de bedieningsknopjes zoals eerder genoemd niet ideaal. Omdat het algemene geluidscomfort zeer goed is, valt de luidruchtige werking van de airco des te meer op. Op de automatische stand kan de aan- en uitschakeling van de airco zelfs een bron tot irritatie zijn. De bediening van de airco is wel uitermate eenvoudig, het informatiescherm is tevens duidelijk afleesbaar.

Het hart van de Verso wordt gevormd door een bekende krachtbron uit de Toyota-stal, de 1.8 VVT-i motor. Deze motor bewijst ook zijn diensten in de alom bekende Avensis. Met een maximaal vermogen van 129 pk bij 6000 rpm en een maximaal koppel van 170 Nm bij 4200 rpm vormt deze krachtbron een goede combinatie met de Verso. Gekoppeld aan een vijfversnellingsbak laten de prestaties van de motor weinig te wensen over. De motor is heerlijk soepel en laat zich zowel met lage als hoge toerentallen berijden. Het VVT-i systeem doet hier feilloos zijn werk, de motor is bij elk toerental bij de les. Bij een normale rijstijl blijkt de motor dermate sterk en soepel dat het bij accelereren nooit nodig is om boven de 3000 rpm te komen. De vijfversnellingsbak schakelt hierbij met een prettige, natuurlijk aanvoelende, weerstand. Het patroon is kort gespatieerd, wat snel schakelen goed mogelijk maakt. Ondanks de relatief korte vijfde versnelling valt het motorgeluid ook op hogere snelheden mee. Door de stille werking van de motor is onbewust te snel rijden geen uitzondering.

Het stuurgedrag van de Verso is vrij direct. Via een stuurwiel met prettig aanvoelend leer is de auto direct en precies te sturen, de vaagheid in de middenstand is te verwaarlozen. Communicatief is de stuurinstallatie niet te noemen, dit is ook niet direct gewenst in een gezinsauto dan wel MPV als de Verso. Rijdend op slechtere wegdekken wordt het grootste gedeelte van de informatie gefilterd door de dempers. Op het koppelen en remmen is weinig tot niets aan te merken, allebei de systemen doen vertrouwd aan. De koppeling is prettig licht, het rempedaal werkt met iets meer weerstand. Prettig om te weten is dat de reminstallatie volledig up-to-date is met vier remschijven rondom. Naast de reminstallatie zit het ook goed met de algemene veiligheid van de auto. Naast een rits actieve veiligheidsvoorzieningen is de Verso standaard voorzien van 9 airbags, wat de veiligheid van de bestuurder en passagiers moet garanderen.

129 pk
170 Nm
195 km/h
10,8 s
onb (7.7) l/100km
184 g/km
G
22%
€ 21.990
€ 27.385
€ 502 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 5 1.8i Executive

  • Seat Altea 1.9 TDi Businessline

  • Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Kia Carens 2.0 CRDi EX

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance

  • Seat Altea 1.6i Reference

  • 2013 - Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT

  • 2009 - Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business