Nissan NV300 1.6 dCi 145 Crew Cab Optima L2

- 5 april 2017

Twee keer knipperen

Binnenin de NV300 moet je helemaal drie keer met de ogen knipperen, voordat je doorhebt in welke van de vier je bent beland. Het logo op het stuurwiel is daarin nog het meest leidend, want alle bedieningsknoppen en het multimediascherm komen uit de magazijnen van Renault. Dat is op zich geen ramp, want de bediening is prettig en bovendien verdient het touchscreen een pluim voor de snelle reactie op commando's. De kunststoffen zijn uiteraard niet van hetzelfde niveau als in een personenauto en voelen hard aan, maar wekken daarmee wel de indruk dat ze tegen een stootje kunnen. Langere bestuurders hebben het euvel dat ze met hun rechterknie tegen de harde kunststof behuizing aankomen, wat bij lange ritten gaat irriteren. De afwerking is hier en daar ook storend, zoals bij het deksel van het dashboardkastje aan de rechterkant, dat niet goed aansluit.
In opbergvakjes en bekerhouders grossiert de auto echter wel en dat blijkt in de praktijk erg praktisch.

De zitting en leuning van de stoelen zijn vrij hard en vlak, waardoor je op de lange duur wat ondersteuning gaat missen van de zetels. Zeker in bochten merk je goed dat je niet fijn op je plek gehouden wordt.
De Nissan is een volwaardige vijfpersoons wagen; de zesde persoon als middelste passagier op de voorbank kan zijn benen minder goed kwijt. Om toch een beetje de indruk te wekken dat de inzittenden zich in een personenauto bevinden, is de afwerking van bijvoorbeeld het hemeltje met zijn led-spotjes prima op orde, beter dan bijvoorbeeld het hemeltje van de Volkswagen Transporter.
Achterin hebben de passagiers de beschikking over armsteunen en uiteraard een zee aan hoofd- en beenruimte. Waar de eerste Trafic en Nissan Primastar te kampen hadden met een gebrekkige isolatie - waardoor je bij 80 kilometer per uur het idee had dat je minstens het dubbele reed - worden in de NV300 windgeruis en bijgeluiden prima buiten gehouden. Bovendien heb je de beschikking over een hele fijne geluidsinstallatie, dus wat dat betreft heb je als inzittende van de NV300 dubbelcabine geen reden tot klagen.

145 pk
340 Nm
181 km/h
10,9 s
8,4 (6.9) l/100km
176 g/km
A
22%
€ 19.350
€ 32.445
€ 595 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Renault Trafic 2.0 EDC L2H1 Luxe

  • Toyota ProAce Verso 2.0 D-4D 122 pk Automaat Dynamic

  • Opel Vivaro 2.0D 150 L3H1 Innovation

  • Mercedes-Benz Vito 114 CDI 7G-Tronic Dubbelcabine Lang

  • SsangYong Rexton e-XDi 220 Diesel Quartz

  • Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi 150 S&S Club