Nissan Navara 2.3 dCi 190 Double Cab Tekna

- 26 januari 2017

Ook geschikt voor alledag

Onder de hoge motorkap ligt altijd een 2.3 liter grote dieselmotor. Nissan heeft geen echte instapper in het programma, want met minder dan 160 pk kun je de Navara niet krijgen. Er zijn twee varianten: één met 160 pk en één met 190 pk. De eerste is altijd voorzien van een handgeschakelde zesbak, de sterkste kun je zowel met handschakeling als met een automaat kopen. De auto die wij reden is voorzien van de sterkste motor én een fijn en bijna ongemerkt schakelende 7-traps automaat. Hoewel het totaalgewicht van de auto 1.958 kilogram bedraagt, trekt de motor - mede dankzij het koppel van 450 Nm - de auto in 10,8 seconden naar de '100' en stopt hij pas bij 180 km/u met versnellen. Onze testauto is voorzien van een trekhaak en dat is niet zo vreemd gezien het hoge maximale trekgewicht van liefst 3.500 kilo. Niet alleen voor aannemers is deze auto hierdoor interessant, ook voor diegene die regelmatig met een forse paardentrailer onderweg is, is de Navara een serieuze optie.

Met een hoog maximaal trekgewicht is een auto in de meeste gevallen stug geveerd - al dan niet met bladveren op de achteras. Nissan breekt met deze regel door de Navara uit te voeren met conventionele vering en dempers die je ook zomaar op de personenwagens zou kunnen vinden. Uiteraard zijn de gebruikte exemplaren gericht op het vervoeren van zware zaken in de laadbak en/of forse aanhangwagens, maar de typische rijeigenschappen van pick-ups met bladveren heeft hij niet. Onbeladen rijdt de auto voorbeeldig. Zelfs bij korte oneffenheden in de weg is er geen enkele stuiterbeweging van de achteras te voelen. Uiteraard voel je wel dat je met een auto van bijna 2.000 kg onderweg bent, maar oncomfortabel wordt het nooit.

Daarbij is de auto standaard voorzien van inschakelbare vierwielaandrijving. Bij normaal gebruik gaan de pk's naar de achterwielen, maar draai je aan de knop onderaan het dashboard, dan gaan de krachten ook naar de voorwielen. Hierbij kan zelfs het differentieel gelocked worden. Hierdoor zet je de hulpsystemen buitenspel en kun je met precisie de ongebaande paden overwinnen. Helaas is de auto uitgevoerd met banden die zich snel volzuigen met zand en modder. Het nemen van een modderige weg resulteert daarom in het resultaat dat een tractor voor bevrijding moet zorgen. Rijd je dus met een auto als deze vaak in 'de blubber', dan is het aan te raden daarvoor geschikte banden te monteren.

190 pk
450 Nm
184 km/h
10,8 s
9,1 (8.7) l/100km
219 g/km
F
22%
€ 24.990
€ 38.805
€ 711 / maand
€ 308 - € 352 / kwartaal
  • Volkswagen Amarok 3.0 TDI 4MOTION Highline L2H1