Saab 9-7X 5.3 V8

- 29 juli 2006

Het interieur

Met een flinke stap neem ik plaats op de bestuurderstoel. De volledig in leer uitgevoerde stoel is royaal en heeft een comfortabele zitting. Links naast de stoel zitten enkele knopjes om de stoel elektrisch in de juiste stand te manoeuvreren. En dat is maar liefst op 8 manieren te regelen. Hoogte, diepte, helling zitgedeelte/rugleuning, lendensteun, enz. Daar moet voor een ieder de juiste positie mee te vinden zijn. En stel nu dat je dan goed zit en niet bij de pedalen kan komen, dan is er geen man over boord, want ook die zijn elektrisch in hoogte/diepte te verstellen.
Het dashboard is in één oogopslag te herkennen als eentje van Saab, afgezien van het Saab-logo op het stuur. Met name de kenmerkende ventilatieroosters dragen daaraan bij, maar ook het contactslot tussen de voorstoelen en de typische bekerhouder zijn dingen die echt bij een Saab horen. Ook typisch Saab is de wat sobere en voornamelijk functionele aankleding van het dashboard. Een donkere soort kunststof, donker notenhout en minimaal gebruik van opsmuk als chroom of alu-look. Het enige chroom wat er te vinden is, zijn de omlijningen van de klokken. En laat dat nu juist het minst Saab zijn in het hele interieur, want de klokkenwinkel en het stuur zijn rechtstreeks afkomstig uit de Chevrolet Trailblazer, waar de 9-7X grotendeels op gebaseerd is. Persoonlijk vind ik het stuur het meest storen, want zelfs de 9-3 en 9-5 hebben een stuur dat 'meer aanwezig' is en juist bij zo'n kolossale auto moet je toch wel wat in je handen hebben.
Uiteraard is in een auto van dit formaat nogal wat luxe te vinden. Hier is dat onder andere stoelverwarming (rug- en zitgedeelte afzonderlijk), links en rechts gescheiden klimaatregeling en personalisatie van alle elektrische instellingen.
Op de achterbank is ruimte in overvloed, maar dat is natuurlijk ook niet verwonderlijk. Er is zelfs nog extra luxe aanwezig voor de passagiers in de vorm van een extra audio-unit waar 2 koptelefoons op aangesloten kunnen worden. De bagageruimte is eveneens immens met 1127 liter, welke zelfs door het neerklappen van de achterbank nog meer dan verdubbeld kan worden tot 2268 liter.

300 pk
447 Nm
190 km/h
7,8 s
onb (15.5) l/100km
363 g/km
G
22%
€ 64.990
€ 68.990
€ 1.265 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Nissan Murano 3.5 V6

  • Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD S-Limited

  • Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury

  • Infiniti FX 35

  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Porsche Cayenne 3.2 V6

  • Lexus RX 400h Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum